Σουέζ

Απόψεις

Τίποτα ίσως δεν συμβολίζει την εποχή της παγκοσμιοποίησης περισσότερο από το εμπορευματοκιβώτιο (κοντέινερ). Ο εύκολος και ομοιόμορφος τρόπος μεταφοράς των τελικών βιομηχανικών προϊόντων έχει διευκολύνει αφάνταστα και καταστήσει πολύ φθηνότερη τη μεταφορά εδώ και 6 δεκαετίες. Κάθε μέρα χιλιάδες τέτοια “κουτιά” ταξιδεύουν από την Κίνα, το παγκόσμιο εργοστάσιο, διασχίζοντας τον Ειρηνικό προς τις δυτικές ακτές των ΗΠΑ ή τον Ινδικό, και μέσω Σουέζ, έρχονται στον Πειραιά και στα άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς τέτοιων “κουτιών”, το γιγάντιο πλοίο Ever Given, μήκους 400 μέτρων, πλάτους 59 και με βάρος 200.000 τόνων, έχει προσαράξει, από τις 24 Μαρτίου, κάθετα, μέσα στη Διώρυγα του Σουέζ, και εμποδίζει οποιαδήποτε διέλευση.

Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, τουλάχιστον 150 πλοία έχουν ακινητοποιηθεί ανοιχτά από τη βόρεια και τη νότια είσοδο της διώρυγας, από την οποία καθημερινά διέρχονται περί τα 50 πλοία. Αυτή η πρωτοφανής αναστάτωση και η καθυστέρηση που φέρνει κοστίζει καθημερινά εκατομμύρια δολάρια στο παγκόσμιο εμπόριο, που έτσι κι αλλιώς δοκιμάζεται από την πανδημία.

Υπάρχει φόβος ότι μπορεί αυτό να διαρκέσει αρκετές μέρες μέχρι να αποκολληθεί το πλοίο. Ήδη επηρρεάζεται και το λιμάνι του Πειραιά, στο οποίο “δένουν” giga-containerships που χρησιμοποιούν τη διώρυγα του Σουέζ. Το πλοίο και τα αδελφά του πλοία είναι τακτικοί επισκέπτες του Piraeus Container Terminal.

Σημειωτέον ότι από τη διώρυγα του Σουέζ διέρχεται το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Όπως και στο παρελθόν, το 1957, το κλείσιμο της διώρυγας μπορεί να αυξήσει τα ναύλα και τα κέρδη του ελληνικού εφοπλισμού. Ήδη, έχει επηρεασθεί αυξητικά η τιμή του πετρελαίου. Το κλείσιμο της διώρυγας, έστω και για λίγο, υπογραμμίζει την ολοένα και μεγαλύτερη αλληλεξάρτηση της παγκόσμιας οικονομίας.