Η Ελλάδα πρωτοπορεί στην ενεργειακή μετάβαση

YouTube video

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

 Θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος, διότι, πραγματικά, υπήρξε μια εξαντλητική συζήτηση στις προηγούμενες τρεις συνεδριάσεις της Επιτροπής μας και με τους εκπροσώπους των φορέων και βεβαίως, μεταξύ μας οι Βουλευτές, οι εκπρόσωποι τόσο της συμπολίτευσης όσο και της Αντιπολίτευσης. Ένας διεξοδικός και σε βάθος διάλογος ο οποίος είναι και κρίσιμος και χρήσιμος και απαραίτητος για ένα ζήτημα τόσο κεφαλαιώδους σημασίας.

Δεν θα επαναλάβω ούτε τα του νομοσχεδίου, ούτε την σημασία του. Θα ξεκινήσω με μία έκκληση, τώρα που είμαστε στην τέταρτη και τελευταία συνεδρίασή μας, στην δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου, καθώς οδεύουμε προς την Ολομέλεια αύριο.

Η έκκλησή μου έχει να κάνει με την αποφυγή του πνεύματος κάποιων παρεμβάσεων που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες. Είναι ένα πάρα πολύ κρίσιμο θέμα η απολιγνιτοποίηση. Αφορά χιλιάδες ζωές. Αφορά δύο μεγάλες κυρίως περιοχές, την Δυτική Μακεδονία, όπου κάποιες περιφερειακές ενότητες όπως έχουμε πει και κατ’ εξοχήν η Κοζάνη, αλλά όχι μόνον και η Φλώρινα, εξαρτώνται πάρα πολύ και έχουν συνδέσει την οικονομική τους ζωή και την κοινωνική τους σταθερότητα με τον λιγνίτη όλες τις προηγούμενες δεκαετίες και βεβαίως η περιοχή της Μεγαλόπολης, όχι μόνον ο Δήμος Μεγαλόπολης, αλλά και οι όμοροι δήμοι οι οποίοι επηρεάζονται οικονομικά από την απολιγνιτοποίηση, όπως είναι της Τρίπολης, της Γορτυνίας, βεβαίως και ο Μελιγαλάς στη Μεσσηνία.

 Είναι, λοιπόν, ένα πάρα πολύ μεγάλο ζήτημα. Θα ήθελα να παρακαλέσω τους συναδέλφους να αφήσουμε την τοξικότητα, να αφήσουμε το δηλητήριο, να αφήσουμε την προσπάθεια να ψαρέψουμε σε θολά νερά και να εκμεταλλευτούμε τις δικαιολογημένες αγωνίες των κατοίκων οι οποίοι με δυσπιστία – θέλω να είμαι ειλικρινής – με δυσπιστία βλέπουν την Πολιτεία η οποία στο παρελθόν δεν έχει υπάρξει εντάξει, έχει υποσχεθεί πράγματα και δεν έχουν γίνει και γενικά η ελληνική δημόσια πολιτική δεν χαρακτηρίζεται από αυξημένη αξιοπιστία – να το πω κομψά -και κατά συνέπεια, σε μεγάλο βαθμό αυτή η δυσπιστία είναι δικαιολογημένη.

Όμως, οι διάφοροι πολιτικάντηδες, πολιτικοί επιχειρηματίες οι οποίοι στις πλάτες αυτών των ανθρώπων και αυτών των κοινωνιών έρχονται να σπεκουλάρουν, να πολιτικολογήσουν, να εκτονώσουν τις ιδεοληψίες τους διότι, ακούσαμε διάφορα τρελά, περί «καπιταλιστικού λιγνίτη-κακού» και «κομμουνιστικού-καλού», περί γερμανικής συνωμοσίας που υποτάσσεται η καημένη αδούλωτη Ελλάδα και διάφορες τέτοιες ελαφρότητες οι οποίες δεν συνάδουν με τη σοβαρότητα του θέματος, αλλά και πραγματικά, τις αγωνίες των κατοίκων της περιοχής.

Εδώ, τα πράγματα κυρίες και κύριοι συνάδελφοι και χαίρομαι που έχουμε τον Υπουργό απέναντι, είναι πάρα πολύ απλά. Η Κυβέρνηση έχει σχεδιάσει και εξαγγείλει και ήδη εφαρμόζει ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα, γιγαντιαίο πρόγραμμα εφτά και δισεκατομμυρίων ευρώ συνολικά, 1,7 δις ευρώ για τη μετάβαση αυτή καθ’ αυτή και από εκεί και πέρα, πολλές επενδύσεις, τόσο της ΔΕΗ όσο και ιδιωτών – με τα κίνητρα που δίνουμε στον Αναπτυξιακό Νόμο, τα έχουμε διπλασιάσει και έρχεται ο νόμος την ερχόμενη εβδομάδα – με τις στρατηγικές επενδύσεις και την ένταξη στο πλαίσιο αυτών, τα είπαμε και τις προηγούμενες ημέρες.

 Είναι αστείο να συζητάμε αυτή τη στιγμή για τα 60 εκατομμύρια ευρώ του Πράσινου Ταμείου τα οποία εσείς κάνατε σταγόνα στον ωκεανό και εν πάση περιπτώσει, μίζερη και άστοχη αντιπολίτευση απέναντι στο μείζον που είναι αυτά τα 7 δισεκατομμύρια.

 Είμαστε εδώ για να συζητήσουμε, πραγματικά, σας το λέω με το χέρι στην καρδιά, συγκεκριμένες προτάσεις. Φέρτε προτάσεις να τις συζητήσουμε εκτενώς και διεξοδικώς μέχρι τέλους σε έναν διάλογο συνεχή. Έχει ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια το Εθνικό Σχέδιο της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης. Βεβαίως, αυτό το νομοσχέδιο δεν θα είναι το τελευταίο νομοσχέδιο, δεν θα είναι η τελευταία νομοθετική παρέμβαση, θα έχουμε και άλλες και ο διάλογος με τους δημάρχους, τους περιφερειάρχες, τις τοπικές κοινωνίες, πρέπει και θα είναι συνεχής – δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά – επηρεάζεται όσο καμία άλλη περιφέρεια της χώρας, όσο ποτέ στο πρόσφατο παρελθόν, δεν έχουμε μια τέτοια μεγάλη αλλαγή.

Αλλά, έχουμε και μια κολοσσιαία ευκαιρία η οποία θα είναι πραγματικά πολύ άδικο για αυτόν τον τόπο, της Δυτικής Μακεδονίας, της Αρκαδίας, στην οποία όλοι ενσκήπτουμε με φροντίδα και κατ’ εξοχήν η Κυβέρνησή μας, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, θα είναι άδικο να χαθεί και να μπλεχτεί μέσα στο δηλητήριο και στην διαρκή καλλιέργεια μιας τοξικότητας, όπου πηγαίνουν κομματικά στελέχη από την Αθήνα ή από τη Θεσσαλονίκη να ψαρέψουν στις αγωνίες αυτών των ανθρώπων τις δικαιολογημένες, τις οποίες τις συμμεριζόμαστε.

 Για εμάς, στη Νέα Δημοκρατία, πρέπει να είναι ξεκάθαρο. Είναι μεγάλη επιλογή και χαρακτηρίζει την Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη η απολιγνιτοποίηση, η ενεργειακή, όπως και η ψηφιακή μετάβαση, οι μεγάλες δύο, διπλές, μεταβάσεις τις οποίες έχει να κάνει η κοινωνία μας τα επόμενα χρόνια.

Είναι η σύγχρονη ευρωπαϊκή φιλελεύθερη κεντροδεξιά που ανοίγει δρόμους στα αδιέξοδα. Όπως σας είπα και εχθές και προχθές, η επιλογή είναι απλή. Ή θα επιμείνουμε στο τσαλαβούτημα που είχαμε την προηγούμενη δεκαετία και κατεξοχήν την τελευταία πενταετία που είδαμε τη λιγνιτοπαραγωγή την τελευταία πενταετία του ΣΥΡΙΖΑ να φθίνει κατά 55% – συνολικά 70% – από το 2010, αλλά 55% την περίοδο 2015-2019, χωρίς να κάνουμε τίποτα, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς πόρους, χωρίς διεκδίκηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση των κονδυλίων, χωρίς να είμαστε, όπως τώρα, στην πρωτοπορία, με νέα Χωροταξικά, με νέα πολεοδομικά, με εδαφικά, με χρήσεις γης, με εξυγίανση – μην τα ξαναλέω – όπως κάνουμε τώρα, να καλύψουμε όλο αυτό το έδαφος, το χαμένο και τον χαμένο χρόνο και να συγχαρώ εδώ, οφείλω να το κάνω διότι, συνεργάστηκα άψογα όλες τις προηγούμενες ημέρες και όπως είπε ο κύριος Φάμελλος, υπό τύπου μομφής «Τι δουλειά έχει ένας Αθηναίος στην Κοζάνη;» μίλησε η Β΄ Θεσσαλονίκης, με όλο το σεβασμό.

Λέω, λοιπόν ότι το ζήτημα είναι εθνικό, είναι απολύτως εθνικό και αφορά και τη Β΄ Θεσσαλονίκης και τη βόρεια Αθήνα και την νότια Αθήνα και όλη την Ελλάδα διότι, αυτό το στοίχημα της μετάβασης ή θα το κερδίσουμε όλοι μαζί ή δεν θα το κερδίσει κανένας και αυτό σηματοδοτεί η επιλογή της πλειοψηφίας να έχει εισηγητή από το κέντρο, πέραν των υπολοίπων δεσμών που και εμένα με συνδέουν και όσοι με ξέρουν, το ξέρουν, με την περιοχή.

Θέλω να ευχαριστήσω, λοιπόν, και να συγχαρώ για τη δουλειά του τον Κωστή Μουσουρούλη, ο οποίος ως Πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής όλο το προηγούμενο διάστημα, με την τεράστια εμπειρία που έχει και από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς όπου δουλεύει όλα τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και την πολιτική εμπειρία από την σύντομη διαδρομή του και εδώ στην Ελληνική Βουλή, έκανε τα αδύνατα δυνατά για να φέρει αυτά τα σχέδια. Κατ’ εξοχήν το Εθνικό Σχέδιο της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, αλλά και όλα τα επόμενα, για να μπορέσει η χώρα μας να εκμεταλλευτεί τους πόρους, να είναι πρώτη που κατέθεσε σχέδιο, να είναι πρώτη σε κατά κεφαλήν χρηματοδότηση και να μπορέσουμε να προχωρήσουμε μπροστά.

Θέλω δε να κάνω την αντίστιξη, ότι με την βασική Εισηγήτρια της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, την κυρία Πέρκα, με την οποία είχα την ευκαιρία και αυτές τις μέρες να συνομιλήσω και εκτός της αίθουσας, παρά τις μεγάλες διαφωνίες μας που υπάρχουν και είναι θεμιτές σε μία δημοκρατία, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχει πεδίον συγκλίσεων. Διότι και εκείνης – και θέλω να το εξομολογηθώ, αν θέλετε – το ενδιαφέρον, βεβαίως από την περιοχή που προέρχεται και εκλέγεται, είναι απολύτως ειλικρινές, είναι γνώστρια των θεμάτων, ακούω με πάρα πολλή προσοχή τις παρατηρήσεις που έχει να κάνει, τις σημειώνω και τις λαμβάνουμε υπόψη.

Αλλά είναι άλλο πράγμα αυτή η κριτική, η απολύτως θεμιτή και δικαιολογημένη και απαραίτητη – άλλωστε, γι’ αυτό είμαστε εδώ και έχουμε όλο αυτόν τον χρόνο, να πούμε ότι μπαίνουμε στη 15η ώρα συνεδριάσεων – και άλλο πράγμα η «σπέκουλα» και η διαρκής προσπάθεια καλλιέργειας κλίματος που θα οδηγήσει σε πολώσεις αν αφεθεί ανεξέλεγκτο, σε συγκρούσεις αχρείαστες, σε σπατάλη χρόνου και σε πρόσφυγες, γιατί το έχουμε δει αυτό και αλλού. Τις προσφυγές αυτές στο τέλος-τέλος θα τις πληρώσει πρώτα η τοπική κοινωνία και δεύτερον ο Έλληνας φορολογούμενος και πάντως σίγουρα δεν εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον.

Και επειδή, δυστυχώς, στη χώρα μας έχουμε μια παράδοση καταχρηστικής άσκησης των κατά τα λοιπά συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων μας, πρέπει να προσέξει και η τοπική κοινωνία να μην είναι αφελής απέναντι στους απατεώνες. Είμαι πάρα πολύ συγκεκριμένος, κ. Πρόεδρε, και χρησιμοποιώ λέξεις διότι πονάω και τον τόπο και αυτό το κρίσιμο που θέλουμε και πάμε να κάνουμε. Απέναντι, λοιπόν, στους απατεώνες, τους πολιτικούς απατεώνες, θα πρέπει και η τοπική κοινωνία να είναι υποψιασμένη, καχύποπτη και να δει τα δικά της και να μην αφεθεί και να παρασυρθεί σε τέτοιου τύπου αχρείαστες πραγματικά πολώσεις.

Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα καλό κλίμα. Φάνηκε αυτό και από τη συζήτηση που είχαμε και χθες με τους φορείς. Η Κυβέρνηση παίρνει όλα τα μέτρα με ένα μεταβατικό Πρόγραμμα μέχρι το 23’ να φροντίσουμε τα πρώτα-πρώτα να γίνουν γρήγορα, για να μην έχουμε απότομη καθίζηση. Ωστόσο, υπάρχει το πλήρες των 7 δισ., το οποίο έχει ήδη αρχίσει και σας είπα πως και τι, στο οποίο πρέπει να τρέξουμε και πρέπει όλοι να βοηθήσουμε για το καλό της περιοχής και της Εθνικής Οικονομίας συνολικά.

Από εκεί και πέρα, να μπω τώρα σε λεπτομέρειες τις οποίες είπαμε και ξαναείπαμε, για τις τρεις βασικές ενότητες του νομοσχεδίου, για τις δύο βασικές δομές που ιδρύουμε, για το συνδυασμό της δημόσιας πολιτικής που εκφράζεται από την Νέα Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάφρασης που ιδρύουμε, με το οργανόγραμμά της το πολύ συγκεκριμένο  από τη μία, και του ευέλικτου εργαλείου που εισάγουμε, όπως έχουμε κάνει και άλλου, μιας Ανώνυμης Εταιρείας υπό την γενική Κυβέρνηση, της ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ Α.Ε., η οποία θα επιφορτιστεί με τη διαχείριση των εδαφών που θα πάρει από την ΔΕΗ.

Γι’ αυτά τα δύο συν τις ιδιαίτερες, στην 3η ενότητα, διατάξεις για τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, για τους συντελεστές δόμησης, για τα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης, για την τηλεθέρμανσης και για μια σειρά από άλλα πράγματα που έχουμε στην τρίτη ενότητα, τα είπαμε και τα ξαναείπαμε. Το νομοσχέδιο αυτό καθαυτό είναι απλό, είναι σύντομο, είναι λιτό, είναι καλά δομημένο και καλογραμμένο στα λιγοστά του άρθρα, αλλά αφορά ένα μείζον πραγματικά ζήτημα. Έχω καταθέσει τους πίνακες στα Πρακτικά για τη διευκόλυνση όλων, που αποδεικνύουν του λόγου το αληθές, τη μεγάλη πρόκληση που έχουμε, αλλά και τον χρόνο τον οποίο χάσαμε. Εδώ είμαστε να συνεχίσουμε την κουβέντα. Θέλω να κρατήσουμε αυτή την έκκληση.

Να ευχαριστήσω την ηγεσία του Υπουργείου και τον κ. Παπαθανάση που είχαμε μαζί μας και τώρα και τον Υπουργό, τον κ. Γεωργιάδη, για τη συνεργασία που είχαμε εδώ. Τα υπόλοιπα θα τα πούμε και στη συνέχεια και αύριο βεβαίως στην Ολομέλεια.

Σας ευχαριστώ πολύ.