Κύριε Καιρίδη, έχετε τον λόγο.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙΡΙΔΗΣ: Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα είμαι πολύ σύντομος. Η ώρα έχει περάσει. Έχουν μιλήσει πάρα πολλοί και στην Επιτροπή και στην Ολομέλεια σήμερα.
Όλοι είμαστε απολύτως συγκλονισμένοι από την ανείπωτη τραγωδία των Τεμπών και με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο η ελληνική πολιτεία κάνει το ελάχιστο χρέος της προς τις οικογένειες των θυμάτων που τόσο άδικα και τόσο βίαια έφυγαν από τη ζωή στα τέλη Φεβρουαρίου με αυτά τα μέτρα, που είναι το ελάχιστο που οφείλουμε να κάνουμε, ταυτόχρονα προχωρώντας στην σε βάθος διερεύνηση του τι πήγε στραβά στο σταθμαρχείο, στον ΟΣΕ, τα απίστευτα και τραγικά λάθη που οδήγησαν στο μεγάλο αυτό δυστύχημα.
Και ήδη βγαίνουν στη δημοσιότητα μια σειρά από ενδιαφέροντα στοιχεία για τον σταθμάρχη που χρησιμοποιούσε τις προηγούμενες ημέρες αυτόν τον ηλεκτρονικό πίνακα τοπικής τηλεδιοίκησης για την ηλεκτρονική χάραξη πορείας, αλλά το επίμαχο βράδυ δεν το έκανε και στη συνέχεια δεν είχαμε την πρέπουσα επικοινωνία με τις αμαξοστοιχίες για να διορθωθεί το λάθος, να συμβουλευτεί τον πίνακα, επίσης οι δύο σταθμάρχες που έλειπαν, ο επιθεωρητής και όλα τα υπόλοιπα.
Δίπλα σε όλα αυτά είναι προφανές ότι έχουμε και τη δυσλειτουργία του ΟΣΕ, για την οποία αναλάβαμε την πολιτική ευθύνη και για την οποία πρέπει να υπάρξει δράση. Δυστυχώς κάποιες πολιτικές δυνάμεις από την επαύριον του τραγικού ατυχήματος κινήθηκαν σε δύο κατευθύνσεις μη εποικοδομητικές.
Η πρώτη είναι αυτό που εγώ θα έλεγα, συγκάλυψη και παραπλάνηση της ελληνικής κοινής γνώμης. Ξεκίνησαν τις διαδηλώσεις έξω από την HELLENIC TRAIN στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον ιδιώτη πάροχο του μεταφορικού έργου στη Συγγρού, ενώ ξέρουμε ότι το δυστύχημα είναι ευθύνη ενός κρατικού οργανισμού, του ΟΣΕ, που έχει τη διαχείριση και τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Οι εμπλεκόμενοι υπάλληλοι είναι δημόσιοι υπάλληλοι, κρατικοί λειτουργοί. Ο συγκεκριμένος βρέθηκε σε αυτή τη θέση με την κινητικότητα. Οι δύο σταθμάρχες που δεν ήταν εκεί ήταν δημόσιοι υπάλληλοι. Ο επιθεωρητής που τον έβαλε ήταν δημόσιος υπάλληλος και έτρεξε να πάρει αναρρωτική από άλλον δημόσιο υπάλληλο του ΕΣΥ γιατρό, συνδικαλιστή στον Βόλο.
Προφανώς υπάρχει ένα δημόσιο το οποίο λειτουργεί και ανταποκρίθηκε στην έκτακτη ανάγκη με απόλυτη επάρκεια, οι γιατροί, οι νοσοκόμοι, οι διασώστες, τα ΕΜΑΚ, οι αστυνομικοί, όλος ο μηχανισμός της πολιτικής προστασίας, ο οποίος ανταποκρίθηκε με μεγάλη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, αλλά υπάρχουν οι γνωστές δυσλειτουργίες ενός άλλου δημοσίου, που επιμένει να κινείται χωρίς λογοδοσία, χωρίς αίσθηση ευθύνης, χωρίς αξιολόγηση, χωρίς αξιοκρατία.
Δυστυχώς οι πολιτικές δυνάμεις αυτές της αντιπολίτευσης, αντί να επικεντρωθούν σε αυτό το επίμαχο και το επίδικο, πώς θα βελτιώσουμε αυτή τη λειτουργία του δημοσίου, λένε, στην περίπτωση του ΠΑΣΟΚ, ότι η λύση στο κακό αυτό μέρος του κράτους μας είναι περισσότερο κράτος με την επανακρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε επερώτηση, σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα, προεξάρχοντος του Αλέξη Τσίπρα, για να βάλει εναντίον της ιδιωτικοποίησης που ο ίδιος έκανε το 2017 μπιρ παρά και γενικά να γίνει μια κουβέντα μακριά από το κύριο, αλλά να την πάμε αλλού τη συζήτηση για να μην συζητήσουμε το επίδικο.
Αυτό το βλέπουμε και σήμερα στη συζήτηση εδώ, με ταυτόχρονη προσπάθεια εκμετάλλευσης των πενήντα επτά νεκρών για να επανακάμψουμε πολιτικά, μια και δεν έχουμε τίποτα να πούμε ουσιαστικό, γόνιμες προτάσεις και εποικοδομητικές ιδέες για να πάμε την Ελλάδα μπροστά, κάνοντας, όπως το κάναμε στην πανδημία, μια φθηνή αντιπολίτευση μέσα από το θυμικό και τη δικαιολογημένη οργή της ελληνικής κοινωνίας.
Εγώ δεν θα μιλήσω για το παρελθόν. Ακούστηκαν πολλά για τους συνδικαλιστές. Δεν ήταν πάντοτε οι συνδικαλιστές φορείς εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού, αξιολόγησης και αξιοκρατίας, λογοδοσίας και ευθύνης. Υπάρχουν γενικευμένες ευθύνες και το να προσπαθούμε να τις αποσιωπήσουμε δεν βοηθά.
Εγώ θα μιλήσω για το σήμερα. Και ρωτήθηκαν οι πολιτικές δυνάμεις από την Κυβέρνηση και από τον κ. Γεραπετρίτη για το σήμερα, τι κάνουμε σήμερα. Τι κάνουμε σήμερα με το τρένο; Μας είπε η ΡΑΣ, η οποία είναι αρμόδια για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών, ότι πρέπει να φύγουν οι ορισμένου χρόνου. Δεν πρέπει να υπάρχουν αυτοί οι σταθμάρχες οι εβδομήντα. Άρα να μην λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος.
Και ξέρουμε ότι αν δεν λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος έχουμε πρόβλημα στον Πειραιά, έχουμε πρόβλημα στην εφοδιαστική αλυσίδα, έχουμε γενικευμένη απαξίωση του σιδηροδρομικού δικτύου όσο αυτό δεν χρησιμοποιείται, διότι οξειδώνεται η γραμμή, βανδαλίζεται η υποδομή και δεν θα έχουμε καθόλου σιδηρόδρομο, αν αυτό συνεχιστεί για κάποιες μέρες ή βδομάδες.
Και ρώτησε ο κ. Γεραπετρίτης και στην αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας τους εκπροσώπους των κομμάτων τι κάνουμε. Τι κάνουμε σήμερα; Θα τον λειτουργήσουμε τον σιδηρόδρομο, με όλες τις ασφαλιστικές δικλείδες που βάλαμε, σε αντίθεση με αυτά που μας λέει ΡΑΣ ή θα διώξουμε τους ορισμένου χρόνου και θα περιμένουμε την ολοκλήρωση των διαγωνισμών, που εμείς κάναμε στο ΑΣΕΠ; Ξεκινήσαμε το 2021 και το 2022, ολοκληρώνονται το 2024, θέλουμε κι ένα χρόνο για να τους εκπαιδεύσουμε, πάμε στο 2025.
Αυτά είναι τα πραγματικά διλήμματα για τις υπεύθυνες πολιτικές δυνάμεις και να λέμε ότι θέλουμε έτσι, γενικά και αόριστα, ασφαλή σιδηρόδρομο, προφανώς όλοι τον θέλουμε τον ασφαλή σιδηρόδρομο και όλοι θέλουμε να έχουμε καλύτερα τρένα. Το θέμα είναι τι κάνουμε τώρα, σήμερα.
Ερωτήθηκαν οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ και των υπολοίπων κομμάτων να πάρουν θέση σε αυτό το δίλημμα το πραγματικό, το κρίσιμο. Διότι εύκολα λέμε τα λόγια τα μεγάλα, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να φεύγουμε από τα ευχολόγια και να ερχόμαστε στην πράξη. Ακολουθούμε τη σύσταση, να φύγουν οι ορισμένου χρόνου, που ήταν μια προσωρινή λύση που έκανε ο παραιτηθείς υπουργός, προκειμένου να καλύψει κενά γιατί την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχαμε διαγωνισμό ΑΣΕΠ; Και τον κάναμε εμείς το 2021-2022 και φέραμε εμείς υπερδιπλασιασμό της δαπάνης για την ασφάλεια και τη συντήρηση του δικτύου, κοντά σε όλα τα υπόλοιπα που έγιναν και προφανώς δεν έφτασαν. Προφανώς είχαμε το πολύ κακό αυτό αποτέλεσμα.
Αυτά είχα να πω, πέρα από το κλωτσοσκούφι και τη διελκυστίνδα να ρίχνει ο ένας στον άλλον τις ευθύνες, με υπευθυνότητα να προχωρήσουμε μπροστά, να φτιάξουμε επιτέλους τρένα μετά από 17 δισεκατομμύρια που δαπάνησε ο Έλληνας φορολογούμενος, που τα χρειαζόμαστε, που είναι στοιχείο της ανάπτυξης. Δεν μπορούμε να έχουμε λιμάνια και στο βορρά -εγώ στην Επιτροπή Θράκης που ήμουνα- Αλεξανδρούπολη ή Καβάλα ή Θεσσαλονίκη χωρίς σύγχρονο και αποτελεσματικό και πάνω απ’ όλα ασφαλή σιδηρόδρομο.
Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Κι εγώ σας ευχαριστώ, κύριε Καιρίδη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΩΤΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να πάρω τον λόγο;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Ναι, κύριε Κατσώτη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΩΤΗΣ: Ο κ. Καιρίδης είπε ότι δεν κάναμε προτάσεις. Έγινε η Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου μετά ακριβώς με τον κ. Γεραπετρίτη, έγινε η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας επίσης και εκεί ειπώθηκαν σημαντικά πράγματα σε σχέση με το τι πρέπει να γίνει στον σιδηρόδρομο.
Αν η Κυβέρνηση αυτά δεν τα αποδέχεται για να τα κάνει, αυτό είναι άλλο θέμα. Ο κ. Καιρίδης δεν έχει παρά να ανατρέξει σε αυτές τις Επιτροπές και να δει αν πράγματι κατατέθηκαν προτάσεις, οι οποίες είναι από τους ίδιους τους εργαζόμενους, που ξέρουν πολύ καλά ποια έργα θα πρέπει να γίνουν υποδομής για να υπάρξει ασφάλεια στον σιδηρόδρομο και ποιοι εργαζόμενοι απουσιάζουν σήμερα. Είναι χίλιοι τριακόσιοι εργαζόμενοι με βάση τον οργανισμό που έχει ο ΟΣΕ και εμείς λέμε για να υπάρχει ασφάλεια στις μεταφορές πρέπει να προσληφθούν και οι χίλιοι τριακόσιοι.
Θα μου πείτε ότι δεν μπορείτε να τους προσλάβετε; Εν πάση περιπτώσει πρέπει να το πείτε στον ελληνικό λαό, ότι εμείς μπροστά στη δέσμευση που έχουμε να μην προσλαμβάνουμε στο δημόσιο θα είσαστε εδώ εκτεθειμένοι μια ζωή στα εγκλήματα, γιατί δεν μας επιτρέπουν να προσλάβουμε το αναγκαίο προσωπικό. Αυτό πείτε το λοιπόν στον κόσμο. Χίλιοι τριακόσιοι εργαζόμενοι λείπουν από τον ΟΣΕ. Θα τους προσλάβετε, ναι ή όχι; Είναι αναγκαίοι; Το οργανόγραμμα λέει ότι είναι αναγκαίοι.
Άρα λοιπόν εσείς τι κάνετε σήμερα; Προσλαμβάνετε ενενήντα, οι οποίοι ήδη δουλεύουν με μπλοκάκι. Άρα δεν προσλαμβάνετε κανέναν.
Αυτό είναι λοιπόν το ζήτημα που προέχει σήμερα, και οι προσλήψεις αλλά και τα έργα υποδομής όπως και η τηλεδιοίκηση, η οποία πρέπει να λήξει και δεν μπορεί να είμαστε σταθμάρχες των επιχειρηματικών συμφερόντων. Διότι οι εργολαβίες εδώ, ο ένας απέναντι στον άλλον, και αυτά τα έργα, οι συμβάσεις που θα έπρεπε να είχαν λήξει εδώ και καιρό, είναι από το 2014 μέχρι τώρα, που θα έπρεπε το 2016 να έχουν παραδοθεί κι ακόμη λοιπόν εκκρεμούν.
Αυτά λοιπόν δεν είναι ευθύνες; Είναι ευθύνες. Τίνος; Του ΣΥΡΙΖΑ, που δεν ολοκλήρωσε και τα άφησε, και η δική σας, που τέσσερα χρόνια τώρα δεν ολοκληρώθηκε το έργο αυτό της σύμβασης για την τηλεδιοίκηση στον σιδηρόδρομο.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙΡΙΔΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, να απαντήσω για ένα λεπτό;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Δεν είναι προσωπικό, κύριε Καιρίδη. Αν θέλετε μόνο διευκρίνιση σε αυτό που είπατε.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙΡΙΔΗΣ: Ναι, μια διευκρίνιση πολύ σύντομα, κανένα προσωπικό. Εγώ ξέρετε είμαι μέλος της Παραγωγής και Εμπορίου και ήμουν ο Εισηγητής στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Δεν χρειάζεται να ανατρέξω στα Πρακτικά, την παρακολούθησα όλη τη συνεδρίαση πάρα πολύ αναλυτικά. Αλλά δεν μιλάω για τις γενικόλογες προτάσεις, μιλάω για σήμερα τι κάνουμε.
Σήμερα ξέρετε ότι για να γίνει πρόσληψη, και ενός υπαλλήλου, όχι των χιλίων τριακοσίων που λέτε, χρειάζεται ΑΣΕΠ και χρειάζεται μια πάρα πολύ χρονοβόρα διαδικασία τεσσάρων χρόνων. Εμείς κάναμε ΑΣΕΠ το 2021 και το 2022, όπως δεν είχε γίνει προηγουμένως και έχουμε εκατόν είκοσι θέσεις από τη μια και εκατό από την άλλη προκήρυξη η οποία τρέχει. Αλλά για να ολοκληρωθεί θέλει λυθεί κι αυτό χρόνο δυστυχώς, έτσι που λειτουργούν τα πράγματα.
Το ζήτημα είναι σήμερα. Είμαστε εδώ 30 Μαρτίου, τι κάνουμε; Τον λειτουργούμε τον σιδηρόδρομο με τους προσωρινούς ή τους διώχνουμε όπως λέει η ΡΑΣ και δεν έχουμε σιδηρόδρομο; Αυτό ήταν το ερώτημα που έθεσε ο κ. Γεραπετρίτης και δυστυχώς αποφύγατε να το απαντήσετε, και τότε και τώρα.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Ωραία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΩΤΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, μισό λεπτό μόνο να απαντήσω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χαράλαμπος Αθανασίου): Κύριε Κατσώτη, έδωσε μια διευκρίνιση πάνω σε αυτό που είπατε, αλλά σας παρακαλώ να το τελειώσουμε.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΩΤΗΣ: Εμείς ποτέ δεν είπαμε να απολυθούν οι συμβασιούχοι. Αντίθετα είπαμε να γίνουν αορίστου χρόνου, αυτοί οι συμβασιούχοι που υπάρχουν σήμερα. Διότι είναι αναγκαίοι για να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος, αλλιώς δεν μπορεί να λειτουργήσει. Αυτή είναι η θέση μας. Τώρα, αν κάποιοι άλλοι λένε να απολυθούν και δεν ξέρω για ποιον λόγο το λένε, αυτό είναι άλλο θέμα και απευθύνεται σε αυτούς.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙΡΙΔΗΣ: Χαίρομαι που το λέτε.