Συντονίστρια: Να ρωτήσω τον κύριο Καιρίδη, να μας περιγράψετε πώς είναι η κατάσταση τώρα με τις μεταναστευτικές ροές τις τελευταίες εβδομάδες στον Έβρο και στο Αιγαίο, αν έχει αλλάξει προς το καλύτερο το τελευταίο διάστημα.
Δημ. Καιρίδης: Ναι, ευχαριστώ πολύ. Χαίρομαι πάρα πολύ που βρίσκομαι πίσω στην πόλη που μεγάλωσα, την αγαπημένη Θεσσαλονίκη. Υπό αυτήν την ιδιότητα τώρα, του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου και κοντά σε πολλούς καλούς παλιούς φίλους. Να συγχαρώ το ΣΒΕ για την πρωτοβουλία και την Πρόεδρο, δεν είμαι απροκατάληπτος, είναι προφανές αυτό όταν μιλάω για τη Λουκία, αλλά εν πάση περιπτώσει, συγχαρητήρια στην επιχειρηματική κοινότητα της Θεσσαλονίκης της Βορείου Ελλάδας, όλης της Ελλάδας για αυτή την πρωτοβουλία να είμαστε εδώ σήμερα και να είμαι και εγώ κοντά σε αγαπημένους φίλους, διότι με τον Μαλτέζο συνάδελφο στα αριστερά μου και χωροταξικά και πολιτικά, παρόλο που προέρχεται από την κεντροαριστερά, βλέπουμε τα ζητήματα με τον ίδιο τρόπο, της αυστηρής αλλά δίκαιης αντιμετώπισης του ζητήματος και καλό είναι και η υπόλοιπη ευρωπαϊκή κεντροαριστερά και Αριστερά και εδώ στην Ελλάδα, να ακούσουν τη μαλτέζικη και να βάλουν λίγο μυαλό. Και βέβαια την καλή φίλη από τις Βρυξέλλες από τη Γερμανία, την Μπεάτε, την προσφωνώ με το μικρό της όνομα, Μπεάτε Γκμίντερ, με την οποία έχουμε συνεργαστεί πολύ στενά τα τελευταία χρόνια και προσβλέπω να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με την DG Home, την αρμόδια διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την για το μεταναστευτικό, υπό την Προεδρία βέβαια της Επιτρόπου, της πολύ καλής φίλης, της Ίλβα Γιόχανσον, επίσης κεντροαριστερή σοσιαλδημοκράτισα από την Σουηδία, με την οποία όμως έχουμε μια πάρα πολύ καλή και προσοδοφόρα για όλες τις πλευρές και για την Ελλάδα και για την Ευρώπη, συνεργασία.
Τώρα, για να μη μακρηγορήσω, να πω ότι πράγματι έχουμε μια πολύ βελτιωμένη εικόνα στις μεταναστευτικές ροές το τελευταίο διάστημα, από τα τέλη Σεπτεμβρίου, επιταχυνόμενα δε καλύτερη, ολοένα και καλύτερη ή η οποία οφείλεται και σε μια σειρά πράγματα που κάνουμε εμείς ως Λιμενικό ως Αστυνομία, οι αρχές ασφαλείας της χώρας, αλλά δεν σας κρύβω και νομίζω αυτό υπονοεί και η ερώτηση, έχει να κάνει και με την καλύτερη συνεργασία με την Τουρκία, η οποία έχει αλλάξει στάση, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία και σήμερα συνεργάζεται πολύ περισσότερο. Έχουμε σχεδόν μηδενίσει τις ροές στον Έβρο, ελέγξει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό, εκεί που είχαμε παραδοσιακά το μεγαλύτερο πρόβλημα, το Βόρειο Αιγαίο, δηλαδή στα νησιά, όπως είναι η Λέσβος και η Σάμος, και έχουμε μια δυσκολία στο Νότιο Αιγαίο, στη Νότια Δωδεκάνησο, όπου έχουν μεταφερθεί τα κυκλώματα των διακινητών, αλλά και εκεί τα πράγματα πάνε πολύ καλύτερα από ότι πριν. Είχαμε μια πτώση 43% των αφίξεων τον Οκτώβριο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο και θα ξεπεράσουμε το 70%, τολμώ να πω τώρα που κλείνει πια σιγά σιγά ο μήνας, τον Νοέμβριο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο. Δεν εφησυχάζουμε, η διεθνής κατάσταση είναι πάρα πολύ ρευστή, για να μην πω εκρηκτική και χρειάζεται διαρκή προσοχή και εγρήγορση.
Την Παρασκευή και λέω κάτι το οποίο δεν γράφεται στις εφημερίδες, είχαμε τη δεύτερη συνάντηση σε υπηρεσιακό επίπεδο μεταξύ Ελλάδας, Τουρκίας και Βουλγαρίας επί τουρκικού εδάφους στην Ανατολική Θράκη, στις 40 Εκκλησιές, μετά από μια συνάντηση που είχαμε στη Βουλγαρία και θα έχουμε την τρίτη μας συνάντηση στις 19 Ιανουαρίου, στην Αλεξανδρούπολη. Η συνάντηση πήγε εξαιρετικά, με τον υφυπουργό μετανάστευσης της Τουρκίας και το Γενικό Γραμματέα μας από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου Ελληνικό. Είχαμε και διμερή συνάντηση και επαναδέσμευση της Τουρκίας ότι θα κάνει ό, τι μπορεί και ήδη το κάνει, τα στοιχεία το δείχνουν, για να ελέγξει το πρόβλημα, το οποίο είχε διογκωθεί το προηγούμενο διάστημα.
Συντονίστρια: Που πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η μείωση στις μεταναστευτικές ροές; Οφείλεται στο καλό κλίμα που υπάρχει το από το Φεβρουάριο και μετά από τους σεισμούς, οφείλεται στο ότι ο Ερντογάν δεν εργαλειοποιεί πλέον των μεταναστευτικό; Και αν πιστεύετε ότι θα είναι ένα από τα βασικά θέματα που θα συζητήσετε στις 7 Δεκεμβρίου στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας.
Το μεταναστευτικό είναι πια το βασικό θέμα πανευρωπαϊκά. Ο πρωθυπουργός πήγε στο Βερολίνο και νομίζω ότι μονοπώλησε το ζήτημα του μεταναστευτικού στις συζητήσεις που είχε με τον Καγκελάριο Σολτς. Πλέον ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου καλείται να παίξει και τον ρόλο ενός μίνι μικρού υπουργού Εξωτερικών. Το πρόβλημα είναι διεθνοποιημένο, έχει μια πολύ μεγάλη έντονη μεταναστευτική διάσταση και κυριαρχεί πολιτικά.
Έχουμε τις ολλανδικές εκλογές, έχουμε τις ευρωεκλογές που έρχονται αυτά που γίνονται στη Βρετανία με την Σουέλα, ήταν στο γραφείο μου και την επομένη Απελύθη η κυρία Μπρέιβερμαν, στην Ιταλία και ούτω καθεξής.
Οφείλεται η μείωση των ροών και στο γεγονός ότι απελευθερώθηκαν δυνάμεις για το Λιμενικό μετά από ένα πολύ δύσκολο καλοκαίρι με μία πολύ έντονη τουριστική περίοδο που ήταν απασχολημένο σε όλο το Αιγαίο και στο Ιόνιο, είχε να κάνει με τις φωτιές με τις εκκενώσεις, με τις διασώσεις, μπόρεσε και συγκέντρωσε δυνάμεις περισσότερο στο ανατολικό Αιγαίο. Αλλά έχει να κάνει ακριβώς και με το γεγονός ότι οι Τούρκοι αποφάσισαν να πάψουν να είναι ένας διεθνής κόμβος παράτυπης μετανάστευσης. Φοβούνται ότι μπορεί να γίνουν ανεξέλεγκτα αυτά τα κύματα ροών από το Ιράν διασχίζουν που το διασχίζουν Πακιστανοί, Μπαγκλαντεσιανοί, Αφγανοί πολύ εύκολα τα σύνορα και από τη Μέση Ανατολή και έχουν αποφασίσει εξαιτίας και της δικιάς μας σθεναρής στάσης στον Έβρο το 2020, να αλλάξουν να αλλάξουν συμπεριφορά. Αυτό δεν σημαίνει, επαναλαμβάνω, ότι εφησυχάζουμε. Ελέγχουμε καθημερινά. Εγώ παίρνω τα στοιχεία ανά 12ωρο στις 7 το πρωί και στις 7 το βράδυ από το Λιμενικό για το πόσες βάρκες φύγανε, πόσες επιστράφησαν από τις τουρκικές αρχές, Πόσες μπόρεσαν και πέρασαν και ούτω καθεξής. Υπάρχει όλη η καταγραφή για να ελέγχουμε ακριβώς το τι κάνουν και πόσο αξιόπιστοι είναι οι τούρκοι γείτονές μας, Γιατί έχουμε δει πολλά στο παρελθόν.
Συντονίστρια: Και να ρωτήσω τον κύριο Καιρίδη, να μείνουμε όμως στα ευρωπαϊκά, ξέρω ότι είστε μια πολύ δυνατή φωνή στις Βρυξέλλες, ξέρω ότι συμμετέχετε πολύ σε όλα τα φόρα. Ήθελα λοιπόν να σας ρωτήσω αν πιστεύετε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση τώρα έχει αλλάξει κάποια στάση σε ότι αφορά το μεταναστευτικό; Αν είναι πιο δραστήρια και πιο pro active όπως λέμε και αν την περιμένουμε, αν θα υπογραφεί κάποια σχετική συμφωνία στις 7 Δεκεμβρίου με την Τουρκία.
Δημ. Καιρίδης: Πριν απαντήσω, θέλω να εκμεταλλευτώ ότι την παρουσία μου εδώ ενώπιον της δυναμικής επιχειρηματικής κοινότητας για να κάνω δύο παρατηρήσεις που είναι κρίσιμες. Διότι τη συζήτηση την μονοπωλεί πολύ συχνά στα μέσα ενημέρωσης και στο δημόσιο διάλογο η παράτυπη μετανάστευση, την ίδια στιγμή που έχουμε μια τεράστια πρόκληση μπροστά μας και τεράστιο πρόβλημα μπροστά μας με την νόμιμη μετανάστευση, με το γεγονός δηλαδή ότι δεν έχουμε τους νόμιμους μετανάστες που χρειάζεται η οικονομία μας και η κοινωνία μας. Εάν μείνει κανείς σε αυτά που γράφονται και λέγονται, θα έχει την εντύπωση ότι κατακλυζόμαστε από μετανάστες. Δεν είναι αλήθεια. Ο μεταναστευτικός πληθυσμός στην Ελλάδα βαίνει μειούμενος τα τελευταία χρόνια και όχι αυξανόμενος. Πάνω από 200.000 νόμιμοι μετανάστες αλβανικής κυρίως καταγωγής, εγκατέλειψαν τη χώρα μας τα τελευταία 5 χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης και της πανδημικής κρίσης, με αποτέλεσμα σήμερα να έχουμε πολύ μεγάλες ελλείψεις και εντάσεις στην αγορά εργασίας, ιδίως στον γεωργικό τομέα, στον αγροτικό τομέα αλλά και στις κατασκευές, στον τουρισμό και ούτω καθεξής.
Στο δικό μου το γραφείο έρχονται δεκάδες βουλευτές, κυρίως της περιφέρειας, με αιτήματα για τους εργάτες γης ή για την μια τον έναν κλάδο ή τον άλλον. Και οι περισσότερες ερωτήσεις στις οποίες έχω κληθεί να απαντήσω στα πλαίσια του κοινοβουλευτικού ελέγχου στη Βουλή αφορούν αυτή την πλευρά του μεταναστευτικού και όχι την άλλη. Όταν κάποιος ακούσει ότι φέτος οι ροές έφτασαν, θα φτάσουν τις 40.000, οι παράτυπες ροές και είναι διπλάσιες από ότι το 2022, καλό είναι να τα βάλει τα πράγματα σε μια προοπτική. Διότι το 2022 ήταν διπλάσιες από το 2021. Τώρα το 2021 και αυτές που υπήρξαν οι ροές είναι περίεργο πως υπήρξαν γιατί είχαν κλείσει τα πάντα, δεν πετούσαν αεροπλάνα. Δεν μπορούσαμε να βγούμε από τα σπίτια μας. Εν πάση περιπτώσει. Και σε κάθε περίπτωση, αυτές τις 40.000 δεν έχουν τίποτα να κάνουν με τις 800.000 του 2015 η Ελλάδα, η Ευρώπη δεν πρόκειται να ξαναζήσει την κρίση του 15. Γιατί και η Ευρώπη έχει αλλάξει. Θα έρθω τώρα σε αυτό. Αλλά για σκεφτείτε το 2023 στην πατρίδα μας ήρθαν νόμιμα πάνω από 30 εκατομμύρια. Το 30.000 είναι το 0,1% αυτών των 30 εκατομμυρίων, θα είναι 30 εκατομμύρια νόμιμα και 30.000 παράτυπα. Έτσι 99,9% με τον έναν τρόπο και 0,1 με τον άλλο τρόπο. Και είναι σημαντικό αυτό να το λέμε γιατί καμιά φορά ο μέσος ψηφοφόρος μένει με την εντύπωση ότι εδώ έχει γίνει το «έλα να δεις». Δεν το λέω για να εφησυχάσουμε και δεν το λέω για να μικρύνω το πρόβλημα. Υπάρχει το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης των λαθροδιακινητών, των εγκληματικών δικτύων. Και πράγματι η Ευρώπη αλλάζει. Δεν είμαστε εκεί που ήμασταν το 2015. Έχουμε και τη χρηματοδότηση και τα εργαλεία και την υποδομή. Η Ελλάδα κατεξοχήν. Και το αποδείξαμε και σε αυτήν την έξαρση των μεταναστευτικών ροών μέσα στο 23, η Ελλάδα έχει ένα πρότυπο σύστημα υποδοχής και ασύλου που το ζηλεύουν πολλές ευρωπαϊκές χώρες, χάρη και στη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Έχουμε τα κέντρα υποδοχής που δεν τα έχουν όλες οι χώρες. Είδατε στην Ιταλία τον πληθυσμό αυτών των μεταναστευτικό να διαχέεται σε πλατείες, σε δρόμους, σε στρατόπεδα, σε μια έκτακτη κατάσταση στην οποία εδώ δεν ζούμε, το διαχειριζόμαστε με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια και για τους αιτούντες άσυλο και για τις τοπικές κοινωνίες έχουμε έναν πρωτότυπο μηχανισμό ασύλου απ το μηδέν τον φτιάξαμε. Το 2012 η Ελλάδα δεν είχε. Δεν είχε άσυλο, απέρριπτε το 99,99% των αιτήσεων. Σήμερα έχει μηχανισμό ασύλου, ο οποίος πολύ γρήγορα, πολύ αξιόπιστα, πολύ αποτελεσματικά κρίνει τις αιτήσεις και βγάζει τις αποφάσεις, οι οποίες στέκουν και έναντι της ανεξάρτητης ελληνικής δικαιοσύνης αν κανείς προσφύγει σ αυτήν σε δεύτερο βαθμό.
Συντονίστρια: Η νόμιμη μετανάστευση δεν συζητείται καθόλου ούτε στα μέσα ενημέρωσης.
Μακάρι την επιτυχία που έχουμε στην Υπηρεσία Ασύλου, η οποία λειτουργεί γρήγορα, αποτελεσματικά, καθόλου δημοσιουπαλληλικά, εγώ ήμουνα τώρα στα γραφεία μας εδώ στη Θεσσαλονίκη που έχουμε, στην Περιφερειακή Διεύθυνση Ασύλου που έχουμε εδώ στη Θεσσαλονίκη και χάρηκα με το πολύ υψηλό επίπεδο των υπαλλήλων, τον επαγγελματισμό. Μακάρι να είχαμε αντίστοιχη υπηρεσία νόμιμης μετανάστευσης και όχι το χάος που έχουμε μεταξύ περιφερειών, αποκεντρωμένων, προξενείων, ΕΦΚΑ και περιμένει ο άλλος 2 και 3 χρόνια για να ανανεώσει την άδεια διαμονής. Όποιος το’χει ή έχει γνωστούς ξέρει τι σημαίνει αυτό.
Είναι μία από τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις και τα μεγάλα στοιχήματα της κυβέρνησης Μητσοτάκη αυτή την τετραετία που είμαστε εδώ για να το κάνουμε για να αναπνεύσει η οικονομία με όρους και κανόνες, λελογισμένα, ποιοτικά με βάση τις δικές μας ανάγκες, όχι των διακινητών.
Αλλά είναι μια συζήτηση η οποία πρέπει να γίνει. Και να γίνει τολμώ να πω επιθετικά, όχι αμυντικά, όχι στα κρυφά. Εσείς δε, ειδικά, οι επιχειρηματίες που εκπροσωπείτε το δυναμικότερο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, θα πρέπει επίσης δυναμικά να στηρίξετε αυτή την προσπάθεια που θέλουμε να κάνουμε για το καλό της ελληνικής κοινωνίας. Και όπως είπε και ο Μαργαρίτης Σχοινάς και η Ίλβα Γιόχανσον, προχθές, όταν μιλήσανε για την Ευρώπη των ταλέντων, κοινωνία που πετυχαίνει είναι η κοινωνία που προσελκύει ταλέντα. Όχι μόνο στον εικοστό πρώτο αιώνα, ανέκαθεν από αρχαιοτάτων χρόνων.
Ο ανθρώπινος πολιτισμός βασίζεται στη μετανάστευση και είναι προϊόν της μετανάστευσης. Μην το αρνηθούμε. Λελογισμένα, με όρους με κανόνες, με σύστημα με νόμο. Όχι με αυτό το χάος που είδαμε το 2015. Και νομίζω το χειρότερο που έκανε η περίοδος 2015-2019, είναι ότι τραυμάτισε την εμπιστοσύνη του Έλληνα του δημιούργησε έναν φόβο, μια ανασφάλεια διαρκή ότι τώρα αν πάμε από τις 5000 στις 10 έχουμε καταστραφεί και μας οδηγεί σε μια κατάσταση προβληματική. Η Ελλάδα, κάθε χρόνο παράγει 300.000 τόνους ελαιόλαδο. Φέτος η τιμή του ελαιόλαδου είναι 8€ και πάει προς τα 10 και τα 12. Αυτό σημαίνει στα 8€, 2,5 δισ. Ευρώ. Κινδυνεύουμε να μείνει στα δέντρα, τουλάχιστον το ενάμισι από τα δυόμισι δισ. και μιλάω για ένα προΐόν. Υπάρχει ο κίνδυνος από τα δυόμισι δις., το ενάμισι να μείνει στα κλαδιά και να μη μαζευτεί ο πλούτος, ο χρυσός της Ελλάδας της μεσσηνιακής της κριτικής, της λεσβιακής γης.
Συντονίστρια: Τώρα κύριε Καιρίδη, έχουμε την ομιλία σας το βράδυ, από την οποία περιμένουμε με πολύ ενδιαφέρον για τη νόμιμη μετανάστευση, καταλαβαίνω θα κάνετε focus, πριν κλείσουμε να ρωτήσω και πάλι άλλη μια φορά τι περιμένουμε 7 Δεκεμβρίου, αν θα υπάρξει κάποια συμφωνία ειδική για το μεταναστευτικό, μεταξύ των δύο χωρών και για τη Γάζα ήθελα να μου πείτε, αν έχετε προετοιμαστεί για τις προσφυγικές ροές, αν περιμένουμε από την Μέση Ανατολή προσφυγικές ροές αυξημένες.
Δημ. Καιρίδης: Η ομιλία το βράδυ θα είναι γενική για τις μεταρρυθμίσεις, αλλά με παράδειγμα ακριβώς στην απαραίτητη μεταρρύθμιση που χρειαζόμαστε στη νόμιμη μετανάστευση, για να αποκτήσει η χώρα έναν αποτελεσματικό μηχανισμό. Πρέπει να επενδύσουμε στην νόμιμη, είναι μια καινούργια πρόκληση που δεν την είχαμε στο παρελθόν. Είχαμε τους αλβανικής καταγωγής, που ήρθαν στη δεκαετία του 1990, μετανάστες και οι οποίοι κάλυψαν κενά. Στη συνέχεια είχαμε την οικονομική κρίση και δεν χρειαζότανε. Τώρα όμως που η οικονομία αναπτύσσεται όπως και άλλες ευρωπαϊκές κοινωνίες, έχουμε αυτή την πρόκληση να διαχειριστούμε και με παράδειγμα αυτό θα μιλήσω ευρύτερα για τις μεταρρυθμίσεις.
Συντονίστρια: Τον Δεκέμβριο στην Αθήνα είναι το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας Τουρκίας. Είναι ένα κοινό υπουργικό συμβούλιο μεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Ταγίπ Ερντογάν, του Έλληνα Πρωθυπουργού και του Προέδρου της Τουρκίας και φυσικά με μια συμμετοχή όλων των σημαντικών υπουργών από τις δύο χώρες. Αναμένεται να υπογραφεί κάτι σημαντικό για το μεταναστευτικό, όπως έχει πει η κυβέρνηση, λίγο το περιεχόμενο ψάχνουμε.
Δημ. Καιρίδης: Το μεταναστευτικό είναι ευρωτουρκικό και καλύπτεται κατά βάση από την κοινή δήλωση του 2016, η οποία δεν μπορεί εύκολα να ξανανοίξει γιατί δεν μπορεί εύκολα να ξαναβρεθεί συναίνεση 27 κρατών μελών στο ζήτημα αυτό. Από εκεί και πέρα όμως, η Ελλάδα που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του ζητήματος, του προβλήματος, δεν μπορεί παρά να πάρει πρωτοβουλίες, τις οποίες ήδη έχουμε εξηγήσει στους ευρωπαίους εταίρους μας και σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και τους άλλους, το Βερολίνο, για παράδειγμα, προχωράμε σε μια καλύτερη συνεννόηση παύλα συνεργασία με την Τουρκία η οποία έχει μερικά πολύ συγκεκριμένα στοιχεία. Την ανταλλαγή αξιωματικών του Λιμενικού και της Αστυνομίας, τη συνεχή ενημέρωση του πού βρισκόμαστε, την αποφυγή αρνητικών δηλώσεων ώστε να μην δηλητηριάζετε το κλίμα, λαϊκίζοντας εκεί που δεν χρειάζονται, ενώ οι αρνητικές δηλώσεις γιατί καμιά φορά ενίοτε και η κριτική είναι μέσα στο πρόγραμμα και βεβαίως και άλλα πράγματα τα οποία ελπίζω να μπορούμε να ανακοινώσει ο πρωθυπουργός όπως έχει ήδη ακουστεί, γραφεί, το πολύ μεγάλο αναπτυξιακό μέτρο, πραγματικά που αλλάζει τα δεδομένα για πολλά από τα νησιά μας στο ανατολικό Αιγαίο που έχει να κάνει με το βίζα facilitation, τη διευκόλυνση βίζας για τους Τούρκους πολίτες, ώστε επί τόπου να βγάζουν και να μπορούνε εύκολα. Διότι όλα αυτά πρέπει να περάσουν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ανήκουν στο Σέγκεν. Η Ελλάδα δεσμεύεται από το Σέγκεν, αλλά η πολύ καλή συνεργασία που έχουμε με τις Βρυξέλλες που δεν ήταν δεδομένη την επαύριο της Πύλου, αλλά έγινε μεγάλη προσπάθεια για να την έχουμε σήμερα, μας δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε αυτό λόγω της πολύ καλής σχέσης με την Ευρώπη, λόγω της ύφεσης στα ελληνοτουρκικά, που θα αλλάξει αναπτυξιακά το τοπίο για τη Λέσβο, για τη Χίο, για την Σάμο, για τα υπόλοιπα νησιά μας. Για αυτό και το ζητούν πάρα πολύ τοπικές κοινωνίες. Οι δήμαρχοι, τα επιμελητήρια, οι ενώσεις Ξενοδόχων και το διεκδικούν και άλλα νησιά τώρα να μπουν. Μέχρι και ο επανεκλεγείς περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου για όποιον ξέρει τι έγινε στο Βόρειο Αιγαίο, τηλεφωνηθήκαμε για να αλληλοσυγχαρούμε, να πω έτσι, για το μετρό και το επαίνεσε δημοσίως στο Περιφερειακό Συμβούλιο Βορείου Αιγαίου στη Μυτιλήνη τις προάλλες. Άρα είναι και αυτό ένα μέτρο και υπάρχουν και άλλες ιδέες, θα τις δούμε. Το σημαντικό είναι τι γίνεται επί του πεδίου, διότι η συμφωνίες εύκολα ελέγχονται και υπογράφονται, αλλά το σημαντικό είναι να τηρούνται. Και εδώ πραγματικά έχουμε τον μηχανισμό, επαλήθευσης επί 12ώρου βάσεως που σας εξήγησα πριν.
Τώρα, Γάζα. Όποιος πιστεύει ότι μπορεί να λύσει το παλαιστινιακό, το οποίο μας ακολουθεί από την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ ήδη από το 1948 εδώ και 75 χρόνια μέχρι σήμερα, δια του εκτοπισμού και της επαναπροσφυγοποίησης των προσφύγων Παλαιστινίων, διότι οι Παλαιστίνιοι στη Γάζα είναι ήδη πρόσφυγες, νομίζω ότι κάνει λάθος και δεν προσφέρει υπηρεσίες στην Ειρήνη και στη σταθερότητα στην περιοχή. Είναι κάτι που δεν θέλουν οι άλλες αραβικές χώρες με τίποτα, η Ιορδανία έχει 60% Παλαιστίνιους στο εσωτερικό της που προέρχονται από τη, δυτικά του Ιορδάνη ποταμού, περιοχή, Παλαιστίνη δηλαδή, η Αίγυπτος, έχει 9 εκατομμύρια πρόσφυγες εντός της από όλη την υποσαχάρια Αφρική και έχει δηλώσει ότι δεν θέλει να πάρει άλλους Παλαιστίνιους.
Για τη δε Ευρώπη θα ήταν και κάποια τεράστια ιστορική ειρωνεία. Φανταστείτε να έχουμε, μέσα σε πολλά εισαγωγικά τώρα, γιατί αγγίζουμε πολύ ευαίσθητα ζητήματα εδώ και θέλω να είμαι πολύ προσεκτικός και ευαισθητοποιημένος, να έχει «ξεφορτωθεί» τον δικό της ιστορικό εβραϊκό πληθυσμό για να πάρει τον παλαιστινιακό από την Παλαιστίνη να γίνει αυτή η απίστευτη ανακύκλωση και αντιστροφή. Η λύση είναι τα δύο κράτη. Και η Ελλάδα, όπως και συνολικά θα σας έλεγα, η Ευρώπη και η Αμερική και η διεθνής κοινότητα και ο ΟΗΕ, αλλά εμείς ακόμα περισσότερο, στους φίλους μας στο Ισραήλ, που έχουμε αυτή την πολύ αναπτυγμένη στρατηγική σχέση, λέμε και ξαναλέμε ότι πρέπει να υπάρχει πολιτικό πλαίσιο. Ότι μόνη της η βία δεν αρκεί, αν αρκούσε, θα είχε δώσει λύση διότι ειδικά στο Μεσανατολικό έχει ασκηθεί υπέρμετρη βία τα τελευταία 75 χρόνια. Έχουμε κάνει πολέμους, έχουμε κάνει ιντιφάντες, έχουμε εισβάλει στο Λίβανο για να διώξουμε τους τότε τρομοκράτες, λέγαμε τότε τρομοκράτες τον Αραφάτ και την ΟΑΠ το 82’ και ού τω καθεξής.
Άρα χρειάζεται το πολιτικό πλαίσιο και νομίζω αυτό είναι που λείπει σήμερα από τη συζήτηση και αυτό με προβληματίζει και ανησυχεί. Μιλάμε μόνο για το στρατιωτικό ή για το ανθρωπιστικό και όλη η κουβέντα εξαντλείται γύρω από το Αλ Σίφα, που είναι πάρα πολύ σημαντικά ζητήματα αυτά, προφανώς, χωρίς ωστόσο να μπαίνουμε στην ουσία. Δικό μας καθήκον ως διεθνής κοινότητα και ως Ευρώπη και ως Αμερική και ως Δύση είναι να θέσουμε το σωστό ερώτημα και να θέσουμε τους πάντες προ των ευθυνών τους. Τώρα που θα ξεφορτωθούμε τη Χαμάς, και ευτυχώς, να δημιουργήσουμε το πολιτικό πλαίσιο εκείνο για να μην ξαναεχουμε Χαμάς, γιατί περί αυτού πρόκειται. Έχουμε 7 εκατομμύρια Παλαιστίνιους δυτικά του Ιορδάνη και 7 εκατομμύρια Εβραίους. Δεν είναι δυνατόν τα 7 εκατομμύρια να έχουν κράτος και τα άλλα 7 να μην έχουν στον 21ο αιώνα. Είναι μια κατάσταση μη διατηρήσιμη για τη σταθερότητα και για την ειρήνη. Αυτό το απλό, να το καταλάβουμε οι πάντες και να κάνουμε ό, τι είναι δυνατόν με καινούργιες ηγεσίες, εμπνεόμενες από το παράδειγμα του Ράμπιν και των άλλων μεγάλων, να ξαναδιαβάσουμε τα απομνημονεύματα του Μπεν Γκουριόν, να καθίσουμε να διαβάσουμε τα γράμματα και το ημερολόγιό του και τις ανησυχίες του πριν από 80 χρόνια και να γίνουμε σοφότεροι επιτέλους για την ασφάλεια και την ευημερία του καταταλαιπωρημένου, κατατρεγμένου λαού των Εβραίων, κατατρεγμό για τον οποίο εμείς εδώ στην Ευρώπη έχουμε την πρωταρχική ευθύνη και εδώ στη Θεσσαλονίκη, όπου έγινε το έγκλημα των εγκλημάτων ακόμα περισσότερο, για να μπορέσουμε να δώσουμε λύση πραγματική και σταθερότητα.