Ο βουλευτής της ΝΔ στον βόρειο Τομέα Αθηνών Δημήτρης Καιρίδης, μιλά στο libre λίγο πριν από τις εκλογές για όλα τα θέματα της επικαιρότητας. Για τις σχέσεις Ελλάδας Τουρκίας, την ασφαλιστική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα, το δυστύχημα των Τεμπών αλλά και τους λόγους για τους οποίους οι ψηφοφόροι, σύμφωνα με τον ίδιο πρέπει να ψηφίσουν ΝΔ.
Ο κ. Καιρίδης παριθμεί μια σειρά από θέματα για τα οποία πρέπει η ΝΔ να εκλεγεί πρώτο κόμμα, όπως είναι:
–Κύριε Καιρίδη, ας ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας από τα ελληνοτουρκικά. Έχετε δηλώσει ότι πρέπει να είμαστε «μετρημένοι» με την επίθεση φιλίας των τελευταίων ημερών καθώς επίσης και ότι ο Ερντογάν ετοιμάζει το έδαφος για νοθεία στις εκλογές στη χώρα του. Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις σε ποιο σημείο βρίσκονται ενόψει των εκλογών στις δύο χώρες;
Εν αναμονή. Περιμένουν το αποτέλεσμα των τουρκικών εκλογών αλλά κι αν αυτές θα αυξήσουν ή θα μειώσουν τη μεγάλη ένταση που υπάρχει στο εσωτερικό της τουρκικής κοινωνίας. Ένταση, που συχνά στο παρελθόν, έχει εξαχθεί στις σχέσεις της Τουρκίας με τους γείτονές της. Με λίγα λόγια, οι ελληνο-τουρκικές σχέσεις έχουν καταστεί μέρος της ευρύτερης σχέσης της Τουρκίας με τη Δύση που, με τη σειρά της, εξαρτάται από την πορεία της τουρκικής δημοκρατίας.
Μια αυταρχική Τουρκία θα είναι μια αντι-δυτική και επιθετική Τουρκία. Από κει και πέρα, προφανώς εμείς καλωσορίζουμε τη μείωση της έντασης και τη δυνατότητα διαλόγου που αυτή δημιουργεί. Αλλά δεν είμαστε ούτε αφελείς ούτε επιπόλαιοι.
–Οι εκλογές ανακοινώθηκαν και θα γίνουν στις 21 Μαΐου, όμως η Βουλή θα παραμείνει σε λειτουργία έως τις 11 Απριλίου. Ωστόσο σύμφωνα, με το Σύνταγμα όταν ανακοινώνεται η ημερομηνία των εκλογών η Βουλή δεν συνεχίζει τις εργασίες της. Δεν είναι αντιθεσμική η στάση της κυβέρνησης; Και προφανώς δεν μπορεί να είναι δικαιολογία ότι «τα ίδια έγιναν και στο παρελθόν».
Δεν καταλαβαίνω την ερώτηση. Ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε την ημερομηνία των εκλογών για να τη ξέρουν άπαντες και να προετοιμαστούν ανάλογα. Και, μάλιστα, το έπραξε όπως το είχε από την αρχή υποσχεθεί στο τέλος της θητείας της κυβέρνησής του.
Παρά τις προτροπές πολλών να επισπεύσει τις εκλογές και να τις προκηρύξει σε χρόνο ευνοϊκό για τον ίδιο και την κυβέρνησή μας.
Από κει και πέρα, η διάλυση της Βουλής, η έκδοση δηλαδή του Προεδρικού Διατάγματος διάλυσης και προκήρυξης των εκλογών, θα ακολουθήσει, αφού ολοκληρωθεί το εν εξελίξει νομοθετικό μας έργο. Όλα γίνονται απολύτως θεσμικά και συντονισμένα.
–Σ’ ένα πρόσφατο άρθρο σας για τις αλλαγές που έγιναν στο συνταξιοδοτικό νόμο στη Γαλλία γράψατε ότι η εκεί ασφαλιστική μεταρρύθμιση «έστω και τσεκουρεμένη, αποτελεί εμβληματικό συστατικό της μεταρρυθμιστικής ατζέντας με την οποία εκλέχθηκε (σ.σ. ο Μακρόν) το 2017 και επανεκλέχτηκε πέρσι». Στην Ελλάδα τι είδους αλλαγές οφείλει να κάνει η επόμενη κυβέρνηση στο συνταξιοδοτικό νόμο;
Η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού είναι μια πολύ μεγάλη πρόκληση για τις περισσότερες ευρωπαϊκές κοινωνίες. Διότι η αύξηση του προσδόκιμου ζωής, η μείωση των γεννήσεων και η επιβράδυνση της αύξησης της παραγωγικότητας δημιουργούν μακροπρόθεσμα μεγάλες πιέσεις στην ευστάθεια και την ίδια τη βιωσιμότητα του συστήματος. Στην Ελλάδα, το πολιτικό σύστημα συνολικά, με εξαίρεση τη μεταρρύθμιση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη το 1992, απέφυγε την πρόκληση και διόγκωσε το πρόβλημα, οδηγώντας τη χώρα στη χρεοκοπία και στις δραστικές περικοπές των συνταξιοδοτικών παροχών σε βάρος και συνταξιούχων που δεν έφταιγαν.
Παρά τις περικοπές, ωστόσο, η Ελλάδα παραμένει η χώρα με τη μεγαλύτερη συνταξιοδοτική δαπάνη ως ποσοστό του ΑΕΠ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και το πρόβλημα, συν τω χρόνω, θα επιδεινώνεται εξαιτίας της δημογραφικής επιδείνωσης. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη εισήγαγε την πρώτη ουσιαστική μεταρρύθμιση στη φιλοσοφία του συστήματος με την καθιέρωση του ανακεφαλαιοποιητικού πυλώνα στην επικουρική ασφάλιση των νέων ασφαλισμένων. Η ενίσχυση του πυλώνα αυτού προσφέρει μια εγγύηση ότι οι σημερινοί εργαζόμενοι θα έχουν σύνταξη.
Αλλά, εν τέλει, η λύση του προβλήματος συνδέεται με την ίδια την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Αν συνεχίσουμε να έχουμε ανάπτυξη και μείωση της ανεργίας θα έχουμε και μια καλύτερη εικόνα στο ασφαλιστικό. Αν επιστρέψουμε στη στασιμότητα της περιόδου 2015-2019, μετά την καταβύθιση της τριετίας 2010-2012, τότε προφανώς θα έχουμε ραγδαία επιδείνωση των οικονομικών του ασφαλιστικού μας συστήματος.
–Στις 25 Αυγούστου του 2021 ο πρωθυπουργός μιλώντας στη Βουλή μετά τις καταστροφικές φωτιές στην Εύβοια, κάνοντας σύγκριση με όσα είχαν συμβεί στο Μάτι 2018 στο πλαίσιο του οίστρου που είχε ο λογογράφος του, είπε: «Στη μία περίπτωση δυστυχώς μετρούσαμε καμένα στρέμματα και στην άλλη μετρούσαμε φέρετρα». Χωράνε συμψηφισμοί όταν γίνονται καταστροφές στη χώρα; Σας ρωτώ, γιατί είδαμε ότι παρά τις προειδοποιήσεις ετών, η κυβέρνηση της ΝΔ δεν μερίμνησε για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, με αποτέλεσμα το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.
Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην καθιέρωση και την επιτυχή λειτουργία μηχανισμών πολιτικής προστασίας όπως το 112. Στις μεγάλες φωτιές του 2021 είχαμε πολλές υλικές απώλειες αλλά δεν θρηνήσαμε θύματα.
Ως προς την ασφάλεια των σιδηροδρόμων διαφωνώ. Μεριμνήσαμε και γι’ αυτό προχωρήσαμε και την ολοκλήρωση της τηλεδιοίκησης και την πρόσληψη προσωπικού στον ΟΣΕ, μέσω ΑΣΕΠ ή με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή μέσω της κινητικότητας. Επιπλέον, υπερδιπλασιάσαμε τον προϋπολογισμό για τη συντήρηση του δικτύου του ΟΣΕ και, βέβαια, ως προς το επίμαχο σταθμαρχείο της Λάρισας, τοποθετήσαμε το σύστημα ηλεκτρονικής χάραξης πορείας τον Νοέμβριο του 2022.
Δυστυχώς, όλα αυτά δεν αποδείχτηκαν ικανά να αποτρέψουν τα αδιανόητα ανθρώπινα λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία και γι’ αυτό αναλάβαμε απόλυτα την πολιτική ευθύνη.
Σημειωτέον ότι για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών υπεύθυνη είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και πως οι συνδικαλιστές, κατά πάγια τακτική, συμπεριλάμβαναν ζητήματα ασφαλείας στην επικοινωνία τους με το Υπουργείο, χωρίς αυτά ουδέποτε να αποτελούν προτεραιότητα. Αντίθετα, προτεραιότητά τους ήταν, συχνά, η ακύρωση κάθε μεταρρυθμιστικής πρωτοβουλίας με στόχους από την αξιολόγηση και τη λογοδοσία μέχρι την εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό του ΟΣΕ.
–Η ΝΔ κυβερνά τα τελευταία 4 χρόνια. Γιατί οι πολίτες να την κάνουν και πάλι κυβέρνηση; Για τη συσκότιση στο σκάνδαλο των υποκλοπών; Γιατί το Μαξίμου δεν είχε αντιληφθεί με τι ασχολούνταν ο κ. Πάτσης ή γιατί ο κ. Καραμανλής αγνοούσε έγγραφα που έφταναν στο υπουργείο του και προειδοποιούσαν για πιθανό δυστύχημα στον σιδηρόδρομο.
Όλα θα μπουν στο ζύγι. Και η κριτική αλλά και οι επιτυχίες, όπως η επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης, η μεγάλη μείωση της ανεργίας, η αύξηση των εξαγωγών και των επενδύσεων, η μείωση του δημοσίου χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ, η μεγάλη κρατική στήριξη στην κοινωνία, την οικονομία και τους ευάλωτους, οι μειώσεις των φόρων και των εισφορών, η τριπλή αύξηση στον κατώτατο μισθό και η αύξηση των συντάξεων, η επιτάχυνση στην εκκαθάριση των αιτήσεων για σύνταξη, ο ανακεφαλαιοποιητικός πυλώνας της επικουρικής ασφάλισης, η ψηφιοποίηση του κράτους, η προσχολική αγωγή και τα αγγλικά από το νηπιαγωγείο, τα μεγάλα έργα υποδομής, η ανάταξη της αποτρεπτικής ισχύος των ενόπλων δυνάμεων, η αναβάθμιση της διεθνούς θέσης της χώρας και τόσα άλλα.
Ο κ. Καραμανλής έχει απαντήσει, ίσως ήρθε η ώρα να το κάνει και η ΡΑΣ. Ο κ. Πάτσης έχει διαγραφεί αν και δεν έχει καταδικαστεί, σε αντίθεση με τους καταδικασμένους πρώην υπουργούς του κ. Τσίπρα.
Ως προς δε τις υποκλοπές, υπήρξαν και παραιτήσεις και νέο νομοθετικό πλαίσιο και δικαστική διερεύνηση που συνεχίζεται. Σε κάθε περίπτωση, οι χρεοκοπημένοι της πολιτικής στη σημερινή αντιπολίτευση δεν πρόκειται να επανακάμψουν μέσω της τοξικότητας ή να αναπληρώσουν την έλλειψη προγράμματος και προτάσεων για τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας μέσα από τη λασπολογία.