Ακολουθούν όλες μου οι παρεμβάσεις:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σας καλωσορίζω στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων το 2022. Είμαι ο Δημήτρης Καιρίδης, Α΄ Αντιπρόεδρος της Επιτροπής. Ο Πρόεδρος, ο κ. Κακλαμάνης, είναι στην Ολομέλεια όπου έχουμε τη συζήτηση του Αναπτυξιακού Νομοσχεδίου. Το θέμα της ημερήσιας διάταξης μας, εδώ, τώρα, είναι οι τελευταίες εξελίξεις στα ευρωπαϊκά ζητήματα και η εξέταση του Προγράμματος εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2022.
Τα μέλη της Επιτροπής που παρίστανται, καθώς επίσης και όσους βουλευτές και ευρωβουλευτές παρακολουθούν τη συνεδρίαση μέσω διαδικτύου, και είναι αρκετοί αυτοί, θα ενημερώσει ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για τα Ευρωπαϊκά Θέματα, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, τον οποίο καλωσορίζω.
Στη συζήτηση θα συμμετάσχει, επίσης, μέσω τηλεδιάσκεψης από τις Βρυξέλλες ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κ. Ιωάννης Βράιλας και ο αναπληρωτής Μόνιμος Αντιπρόσωπος, κ. Γιάννης Γκίκας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όπως γνωρίζετε, κάθε χρόνο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθετεί πρόγραμμα εργασίας με το οποίο καθορίζει σειρά πράξεων πάνω στις οποίες θα εργαστεί μέσα στο χρόνο. Το ετήσιο πρόγραμμα εργασίας ενημερώνει τους πολίτες και τους νομοθέτες για τις πολιτικές δεσμεύσεις της Επιτροπής παρουσιάζοντας νέες πρωτοβουλίες, αποσύροντας εκκρεμούσες προτάσεις που δεν προχωρούν στη διαπραγμάτευση ή θεωρούνται παρωχημένες και αναθεωρώντας υπάρχουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η εξέταση του προγράμματος εργασίας από την Επιτροπή μας είναι μια σταθερή πρακτική της Επιτροπής η οποία ενσωματώθηκε στην τελευταία αναθεώρηση του Κανονισμού της Βουλής, στο άρθρο 32Α, παράγραφος 7Β. Η άσκηση αυτή είναι σημαντική για τον προγραμματισμό των εργασιών της Επιτροπής μας στο μέλλον. Σας καλώ λοιπόν να τοποθετηθείτε, είτε, σήμερα, προφορικά, είτε γραπτά, προς τη γραμματεία της Επιτροπής του προγράμματος εργασίας. Από τις τοποθετήσεις σας και τη σημερινή συζήτηση θα προκύψει ένα κείμενο που θα αποτυπώνει τις προτεραιότητες της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων για το 2022. Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής έχει κάνει ήδη μια προεργασία.
Όπως είδατε στο υλικό που σας διανεμήθηκε η Επιτροπή στο φετινό της πρόγραμμα παρουσίασε μια λίστα 42 νέων πολιτικών πρωτοβουλιών που αντιστοιχούν σε 32 πολιτικούς στόχους, κατανεμημένους στις έξι πρωταρχικές κατευθυντήριες πολιτικές φιλοδοξίες του προγράμματος της Προέδρου, φον ντερ Λάιεν. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις δύο πρώτες υπό τους τίτλους «Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία» και «η Ευρώπη έτοιμη για την Ψηφιακή Εποχή», δηλαδή, η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση.
Το πρόγραμμα εργασίας υπογραμμίζει την προσήλωση της Επιτροπής στην ανάκαμψη από την πανδημική κρίση αξιοποιώντας ταυτόχρονα τις ευκαιρίες που αναμένεται να προσφέρει η διπλή πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Παράλληλα, η Επιτροπή έχει δεσμευτεί να ελαχιστοποιήσει την επιβάρυνση που συνδέεται με τους νέους στόχους εφαρμόζοντας την προσέγγιση «one in, one out», δηλαδή, όταν εισάγονται νέες επιβαρύνσεις θα μειώνονται αντίστοιχα επιβαρύνσεις που συνδέονται με την υφιστάμενη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον ίδιο τομέα πολιτικής.
Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες επί των νέων πρωτοβουλιών που προτείνει η Επιτροπή. Άλλωστε έχετε τα σχετικά έγγραφα στα χέρια σας που δίνουν τις πληροφορίες που χρειάζεστε για να εκτιμήσετε τις νέες πρωτοβουλίες, τουλάχιστον σε πρωταρχικό στάδιο. Θα ήθελα ωστόσο, πριν δώσω τον λόγο στον Υπουργό, να σταθώ στο γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε το 2022, ως έτος νεολαίας, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες, τις θυσίες και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε η νέα γενιά τα δύο αυτά χρόνια της πανδημίας. Η νεολαία είναι στο επίκεντρο της συζήτησης που γίνεται και στο πλαίσιο της διάσκεψης για το μέλλον της Ευρώπης. Τη δική τους φωνή ζητούμε να ακούσουμε, περισσότερο ίσως από κάθε άλλη. Αυτοί είναι το μέλλον και αυτοί θα διαμορφώσουν την Ευρώπη του μέλλοντος.
Για το λόγο αυτό θα πρέπει να περιλάβουμε στις προτεραιότητες της φετινής χρονιάς, τώρα που κάνουμε τον προγραμματισμό, το πακέτο για την εκπαίδευση. Η ευρωπαϊκή στρατηγική για τα πανεπιστήμια παρουσιάστηκε, πριν λίγες μέρες, από την Επιτροπή. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ευρώπη καλείται να προσαρμοστεί στις μεταβαλλόμενες συνθήκες που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή, την τεχνολογία, την δημογραφική αλλαγή και την πανδημία. Τολμώ να πω, ως Πανεπιστημιακός, ότι το ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο και το μοντέλο του ευρωπαϊκού πανεπιστημίου περνάει κρίση και χρειάζεται οπωσδήποτε να το προσέξουμε.
Η ευημερία της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξαρτάται από τη διατήρηση υψηλού επιπέδου πανεπιστημιακών σχολών από όπου θα προκύψει καταρτισμένο εργατικό δυναμικό. Προτείνω λοιπόν σε μια από τις επόμενες συνεδριάσεις να συζητήσουμε τις προτάσεις της Επιτροπής για την υποστήριξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και να ξανακάνουμε το ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο πρώτο στον κόσμο.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙΡΙΔΗΣ (Προεδρεύων της συνεδρίασης – Α΄ Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Πρώτα. Μάλιστα, ο κ. Βράιλας, έχει και έναν χρονικό περιορισμό, οπότε θα τον διευκολύνουμε νομίζω. Ωστόσο, επιτρέψτε μου να πω αυτό που ξεκίνησα, ότι είστε ο βασικός συνομιλητής της Επιτροπής μας από πλευράς κυβέρνησης. Μας κάνετε ποδαρικό σήμερα. Ήταν να έχουμε τον Γάλλο πρέσβη, αλλά λόγω του χιονιά δεν τα καταφέραμε την προηγούμενη βδομάδα κι έτσι, σήμερα, είναι η πρώτη μας συνεδρίαση. Με την ευκαιρία της παρουσίας σας εδώ, θα θέλαμε να ακούσουμε, ίσως, και έναν σχολιασμό του προγράμματος της γαλλικής προεδρίας που μόλις ξεκίνησε, καθώς και μια ενημέρωση για τις εξελίξεις της διάσκεψης για το μέλλον της Ευρώπης στο οποίο κι εγώ συμμετέχω εκπροσωπώντας τη Βουλή μαζί με τον κύριο Μπουρνούς, βλέπω εδώ, στα έδρανα της Αντιπολίτευσης. Θα θέλαμε τις εκτιμήσεις σας για το τι μπορεί τελικά να προκύψει από τη διάσκεψη, ήσασταν στην πρόσφατη Ολομέλεια στο Στρασβούργο, και αν θα πρέπει να περιμένουμε θεσμικές αλλαγές σε βασικά ζητήματα, όπως αυτό της ομοφωνίας. Και βέβαια, τα τρέχοντα, τα τελευταία, και με την ουκρανική κρίση ενδεχομένως, τα ζητήματα της ευρωπαϊκής ασφάλειας που είναι άμεσα στην επικαιρότητα. Πολλά λοιπόν και ενδιαφέροντα τα θέματα.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙΡΙΔΗΣ (Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Α Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Νομίζω, μιλώ τώρα ως εισηγητής ότι έχουμε μία πρώτη αισιοδοξία και πολλά προβλήματα . Η αισιοδοξία βασίζεται στο γεγονός ότι τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι αυτή η περίφημη προτεραιότητα της γαλλικής προεδρίας για το ρελάνς την ανάκαμψη και ανάταξη της Ευρώπης από την πανδημική κρίση έχει πάρει σάρκα και οστά και απ ότι φαίνεται ήδη στις αρχές του 2022 επιστρέφουμε σιγά σιγά στα προ πανδημίας επίπεδα οικονομικής δραστηριότητας του 2019 και αυτό είναι σημαντικό . Είναι σημαντικό και πρέπει να το υπογραμμίσουμε.
Εξίσου σημαντικό είναι ότι μέσα σ αυτήν την διαδικασία ρελάνς χρησιμοποιώ τον γαλλικό όρο επίτηδες, ανάταξης ο νότος της Ευρώπης, ο οποίος είχε τόσο πολύ υποφέρει από την κρίση της ευρωζώνης στη δεκαετία του 2010 τα πάει καλύτερα από κάποιες χώρες του βορρά και σίγουρα καλύτερα από τη Γερμανία σε επίπεδο επανάκαμψης . Τα στοιχεία του ΑΕΠ από την Ιταλία του Ντράγκι και από την Ελλάδα του Μητσοτάκη συνηγορούν σε αυτή την κατεύθυνση, χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ακόμα πολλά τραύματα να επουλωθούν. Άρα, σε επίπεδο οικονομίας υπάρχει αυτό το αισιόδοξο το οποίο ενισχύεται από το μοναδικό αυτό μηχανισμό του ταμείου ανάκαμψης . Τη διαφορετική δηλαδή, προσέγγιση της Ευρώπης, τώρα, σε σχέση με τα πρώτα στάδια της κρίσης του ευρώ, όταν είχαν κυριαρχήσει άλλου τύπου πολιτικές και άλλου τύπου επιλογές . Για πετύχει το Ταμείο Ανάκαμψης και για να πετύχει, θα πρέπει να πετύχει κατεξοχήν στον ευρωπαϊκό νότο στη μεγάλη Ιταλία που είναι και η πρώτη σε κονδύλια που θα πάρει τα 190 δις από τα 750 δισ . Βεβαίως και σε χώρες όπως η δικιά μας η Ελλάδα τότε μπορούμε να συζητήσουμε σε μια δεύτερη φάση για μονιμοποίηση του μηχανισμού ή αν αποκτήσει αυτό που πάντα ζητούσαμε η νομισματική ένωση και ένα δημοσιονομικό πυλώνα, απαραίτητο ,για τη σταθεροποίησή της και την αποφυγή κρίσεων στο μέλλον αλλά και για την επιστροφή σε αυτό που είχαμε στο παρελθόν και δεν είχαμε τα τελευταία χρόνια τη σύγκλιση της περιφέρειας με το κέντρο.
Νομίζω ότι το ταμείο ανάκαμψης, δεν έχει προσεχθεί αρκούντως και για τις ευρύτερες πολιτικές του συνέπειες . Διότι έχει λειτουργήσει σταθεροποιητικά συσπειρωτικά σε χώρες με πολιτικά προβλήματα όπως η Ιταλία. Είδαμε την εκλογή προχθές του Ματαρέλα και άρα, την αποφυγή κυβερνητικής κρίσης και άρα, την συνέχεια Ντράγκι στην Πρωθυπουργία προκειμένου να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις που είναι προϋπόθεση για να εκταμιευτούν τα ποσά του ταμείου ανάκαμψης. Άρα, το ταμείο ανάκαμψης ως κίνητρο σοβαρότητας και κίνητρο και βάση του μεγάλου συμβιβασμού που πάντοτε εμείς στη Νέα Δημοκρατία πιστεύαμε. Που είναι ποιος; Κοινοτική αλληλεγγύη από τη μια, μεταρρυθμίσεις από την άλλη . Αλληλεγγύη του βορρά προς το νότο από τη μια μεταρρυθμίσεις του νότου προς τον βορρά από την άλλη ώστε να έχουμε μια νέα ευρωπαϊκή συμφωνία που εμείς θα κάνουμε αυτά τα πράγματα που πρέπει να κάνουμε έτσι κι αλλιώς για το δικό μας καλό αλλά δεν θα τα κάνουμε μόνοι μας και χωρίς βοήθεια αλλά με την αλληλεγγύη του βορρά.
Το δεύτερο, που θα σας έλεγα σημαντική πολιτική παρενέργεια θετική παρενέργεια, συνέπεια του ταμείου ανάκαμψης είναι αυτό που συμβαίνει τώρα με την Πολωνία και την Ουγγαρία . Διότι και εγώ, δεν σας κρύβω, τον μεγάλο προβληματισμό μου για την οπισθοδρόμηση της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου σε χώρες της πρώην ανατολικής Ευρώπης που εντάχθηκαν στην πορεία με μεγάλες προσδοκίες ότι θα ενσωματωθούν πλήρως στο ευρωπαϊκό δυτικό δημοκρατικό φιλελεύθερο μοντέλο. Όμως έχουν πάει προς τα πίσω κυρίως η Ουγγαρία αλλά όχι μόνο από το 2010 και μετά. Πιο πρόσφατα από 15 και μετά και η Πολωνία και το ταμείο ανάκαμψης είναι ένας πρώτος μηχανισμός κινήτρων να έρθουν στο σωστό δρόμο. Επιτέλους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δείχνει να βγαίνει από την αδράνεια που είχε επιδείξει και τη χαλαρότητα και τον εφησυχασμό τα προηγούμενα χρόνια και να κινείται πιο αυστηρά προκειμένου, αυτές οι χώρες να σταματήσουν την πορεία απόκλισης από το ευρωπαϊκό δημοκρατικό κεκτημένο .
Και το τρίτο που θα σας έλεγα … αισιόδοξα είναι τα προβλήματα βεβαίως της μεγάλης Βρετανίας όπου το παράδειγμα προς αποφυγή αποδεικνύει τα προβλήματα που έχουνε χώρες με το Brexit. Ακόμη και η Βρετανία γιατί αυτή είναι η μεγαλύτερη χώρα της Ευρώπης και δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης λίγο πριν φύγει που ήταν λιγότερο συνδεδεμένη από όλες τις άλλες στο ευρωπαϊκό κεκτημένο. Δυσκολεύεται πάρα πολύ να βρει τον βηματισμό και στέλνει το μήνυμα ότι αυτή η διαδικασία είναι κυρίως προς τα μπρος και όχι προς τα πίσω. Από εκεί και πέρα κύριε Υπουργέ, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα τα οποία τα βλέπουμε με την ουκρανική κρίση και τη δυσκολία συνεννόησης που έχουμε στην Ευρώπη. Τα βλέπουμε και με την Τουρκία.
Και θα κλείσω για να μην πάρω άλλο χρόνο με δύο παραδείγματα . Πρώτον, πρόσφατα στο συμβούλιο της Ευρώπης είχαμε στο συμβούλιο Υπουργών που συμμετέχετε και εσείς, την παραπομπή της Τουρκίας, γιατί δεν σέβεται τις επαναλαμβανόμενες αποφάσεις του συμβουλίου και του δικαστηρίου για την περίφημη υπόθεση του Οσμάν Καβάλα . Και εκεί στις 2 Δεκεμβρίου στην σύνοδο των Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης δυστυχώς υπήρξε μία ευρωπαϊκή χώρα, Ευρωχώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης η Ουγγαρία η οποία καταψήφισε την παραπομπή της Τουρκίας και συντάχθηκε με την Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν. Και μία άλλη επίσης, χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ρουμανία που απείχε από αυτήν την καταδίκη μαζί με τη Σερβία και τη Μολδαβία. Παρεμπιπτόντως έχει ενδιαφέρον και η Ουκρανία η οποία ζητάει αλληλεγγύη σε άλλα, αλλά στο ζήτημα της Τουρκίας δεν είδε παραβίαση των αποφάσεων του Συμβουλίου της Ευρώπης. Το σημειώνω αυτό για όσους παραμένουν αφελείς περί τα γεωστρατηγικά . Ουγγαρία και Ρουμανία λοιπόν,διατάραξαν την ενιαία γραμμή της Ευρωπαϊκής ένωσης στο ζήτημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Τουρκίας και δεν συντάχθηκαν με τις υπόλοιπες 25 χώρες . Είναι σημαντικό .
Τέλος κλείνω, για να το συνδέσω και με τη συζήτηση που γίνεται κάτω στην Ολομέλεια περί αναπτυξιακού νόμου . Καλά όλα αυτά τα μεγάλα και τα σημαντικά σε επίπεδο μακροπρόθεσμων πολιτικών και για την πράσινη ανάπτυξη και για την ψηφιακή μετάβαση και ούτω καθεξής και μπορούμε να τα συζητήσουμε με τις ώρες και για τα γεωστρατηγικά με τα οποία επιτρέψτε μου να πω έχω μια ευκολία, αλλά θα το πω και στην ομιλία μου στην Ολομέλεια στον αναπτυξιακό νόμο . Να ξαναδούμε το θέμα της πολιτικής μας κύριε Υπουργέ, στο ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων που είναι το άμεσο που είναι το πρακτικό που είναι το κρίσιμο . Τι γίνεται λοιπόν εκεί με την περίφημη ΚΕΜΚΕ η οποία παλεύει κάνει πράγματα αλλά νομίζω, θα πρέπει να αναβαθμιστεί το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων και τι επιτρέπεται και δεν επιτρέπεται να κάνει. Έχει η Ελλάδα στην οικονομία της τις επιχειρήσεις της στα εσωτερικά της. Είναι ένα πάρα πολύ κρίσιμο ζήτημα το οποίο ήρθε και ξανά ήρθε στην επικαιρότητα με την πανδημική κρίση και έρχεται τώρα και με τον αναπτυξιακό νόμο . Εν ολίγοις η γνώμη μου είναι και αυτή θα πρέπει να είναι ότι η ΚΕΜΚΕ δεν είναι αντιπρόσωπος των Βρυξελλών στην Αθήνα αλλά είναι αντιπρόσωπος της Αθήνας στις Βρυξέλλες όπου με πολύ μαχητικότητα και διεκδητικότητα τα υπογραμμίζω αυτά θα πρέπει να διεκδικεί πράγματα όπως κάνουν άλλες χώρες περισσότερο απ ότι το έχουμε κάνει μέχρι τώρα . Ενισχυμένη θεσμικά, ενισχυμένη σε στελεχιακό δυναμικό και με την απαραίτητη τεχνογνωσία, προς όφελος των φορέων των παραγωγικών της εθνικής μας οικονομίας διότι πέρα από τα μεγάλα γράμματα και τις μεγάλες επικεφαλίδες υπάρχουν οι υποσημειώσεις και οι υπολεπτομέρειες με τις οποίες ασχολούνται υπηρεσιακά αυτές οι πολύ κρίσιμες υπηρεσίες που έχουμε πάρα πολλή δουλειά να κάνουμε. Και για τη δίκαιη μετάβαση περιοχών όπως είναι η Κοζάνη Φλώρινα η Μεγαλόπολη και για τη Θράκη που είχαμε πρόσφατα το πόρισμα της Επιτροπής ανατολική Μακεδονία και Θράκη και για τα υπόλοιπα κίνητρα που θέλουμε να δώσουμε ακόμα και τώρα που συζητάμε τα κίνητρα στις ενεργοβόρες επιχειρήσεις . Όλα αυτά περνάνε μέσα από την διεύθυνση ανταγωνισμού της Επιτροπής και εκεί πραγματικά χρειαζόμαστε πάρα πολύ γερά εργαλεία και πάρα πολύ δυνατούς μαχητές για να φέρουμε αποτέλεσμα προς όφελος του εθνικού συμφέροντος της εθνικής μας οικονομίας . Πήρα το χρόνο των καταχράστηκα ζητώ συγνώμη από όλους. Σας ευχαριστώ.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙΡΙΔΗΣ (Προεδρεύων της Συνεδρίασης και Α΄ Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Είναι πραγματικά φρέσκο και αναζωογονητικό να υπάρχει διάλογος. Δηλαδή, βουλευτές που συζητούν να έχουν ακούσει τους προηγούμενους και πάνω σε αυτούς να προχωρούμε την κουβέντα, αντί απλώς παράλληλοι μονόλογοι κονσέρβες και αυτό το υπογραμμίζω και σας ευχαριστώ.
Πριν δώσω το λόγο στον Υπουργό, για να κλείσουμε την συζήτησή μας, έχω δύο παρατηρήσεις αν μου επιτρέπετε να καταχραστώ την προεδρία. Η πρώτη παρατήρηση έχει να κάνει, επειδή εμένα μου αρέσει ολόκληρη η αλήθεια και όχι η μισή, η οποία καμιά φορά δεν είναι καθόλου αλήθεια. Όσο και αν καταδικάζουμε ελεεινολογούμε και πυροβολούμε το σύμφωνο σταθερότητας και τον δημοσιονομικό κορσέ, και μπορούμε να φάμε εδώ με τις ώρες, να φάμε τα συκώτια μας και να πούμε ό,τι θέλουμε εναντίον του συμφώνου, θα πρέπει πάντοτε, αν θέλουμε να πούμε ολόκληρη την αλήθεια, να πούμε και να το καταλάβουμε όλοι, ότι δίπλα στο σύμφωνο σταθερότητας, δυστυχώς, σε αυτόν εδώ τον κόσμο υπάρχουν οι αγορές, υπάρχουν οι τράπεζες και υπάρχει η λεγόμενη επενδυτική βαθμίδα.
Δυστυχώς, η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ευρωζώνης που δεν είναι σε επενδυτική βαθμίδα και ακόμα και αν δεν υπήρχε το σύμφωνο σταθερότητας και δημοσιονομικός κορσές, θα είχε δυσκολίες, όπως έχει δυσκολίες και είναι μπροστά μας οι δυσκολίες, δεν είναι επειδή κάποιοι συνωμότησαν κάποιοι κακοί βόρειοι για τους δικούς τους λόγους. Δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και η επενδυτική βαθμίδα που μας λείπει και άρα χρειάζεται να κάνουμε πράγματα για να την αποκτήσουμε, για να μπορούμε να δανειζόμαστε φθηνά και με επάρκεια και να μην βασιζόμαστε στη γενναιοδωρία κάποιων στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και στον αγώνα που δίνει ο Γιάννης Στουρνάρας για να πείθει, καίτοι εκτός επενδυτικής βαθμίδας, να έχουμε τώρα αυτή τη χρηματοδότηση.
Το ίδιο και με τον κατώτατο μισθό, να τον αυξήσουμε όσο θέλετε, όχι στα 750, στα 1.750. μην ήμαστε τσιγκούνηδες, δεν σας θέλω. Δεν αναφέρομαι μόνο σε εσάς στο ΣΥΡΙΖΑ, γενικά σε οποιονδήποτε θέλει να κάνει αυτού του τύπου την πλειοδοσία, τα 800 τα 900 τα 1.000 τα 1.200. Να πούμε όμως την αλήθεια, ότι εκτός από τον κατώτατο μισθό, αν θέλουμε να αυξηθεί σε μόνιμη βάση, βιώσιμη βάση και όχι περιστασιακά λαϊκίστικα, πρέπει να αυξηθεί η παραγωγικότητα. Ο μόνος τρόπος, ο πιο σίγουρος τρόπος για να αυξηθούν οι μισθοί συνολικά είναι να αυξηθεί η παραγωγικότητα και για να αυξηθεί η παραγωγικότητα χρειάζονται επενδύσεις και για να έρθουν οι επενδύσεις χρειάζεται πολιτική και για να έρθουν οι επενδύσεις χρειάζεται, όπως έρχονται οι επενδύσεις με την J.P. Morgan, μη με αναγκάσετε να σας πω, ή με τη Facebook ή με τη Pfizer ή με την Deloitte ή οι ελληνικές επενδύσεις. Είχαμε αύξηση 25% με τον Κυριακό Μητσοτάκη, αλλά δεν θα μπω εκεί για να μην το εκτραχύνω.
Τελειώνω με κάτι άλλο, το οποίο δεν το πιάσατε και ήθελα λίγο και θέλω με τον Υπουργό να μας πει μια κουβέντα. Πέρα από τη μεγάλη κουβέντα που κάνουμε για τα ευρωπαϊκά, να πούμε τα γεωστρατηγικά τα οποία εγώ τα ξέρω πάρα πολύ και μου είναι μεγάλη ευκολία να σας πω για την Ουκρανία εδώ πέρα και για οτιδήποτε, το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων, κύριε Υπουργέ. Δεν ανήκει σε εσάς η ΚΕΜΚΕ, ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών. Πέρα από το τι θα γίνουν στα συμβούλια, οι νέες πολιτικές ενώσεις και τα λοιπά, η πανδημία έφερε στο προσκήνιο το ζήτημα του τι κάνουμε εμείς να διεκδικούμε διαρκώς και με επιτυχία συγκεκριμένα πράγματα για τις επιχειρήσεις μας και για την παραγωγή μας και για την οικονομία μας.
Το γεγονός ότι οι μεσαίες και οι μεγάλες εταιρείες είναι προβληματικές και λόγω προβληματικότητας δεν μπορούν να ενισχυθούν, κάτι το οποίο συμφέρει τους Γερμανούς γιατί δεν έχουν προβληματικές, ενώ εμείς έχουμε μετά από δέκα χρόνια κρίση, είναι ένα ζήτημα και ούτω καθεξής. Πρέπει να δούμε, λοιπόν, πάρα πολύ προσεκτικά, πέρα από την γενικόλογη, μεγάλη, σημαντική, σπουδαία σε βάθος μακροπρόθεσμη κουβέντα περί Ευρώπης, το τι κάνουμε συγκεκριμένα ένα και ένα στα μικρά, που είναι όμως πολύ κρίσιμα και πολύ σημαντικά. Αυτό ήθελα μόνο να πω και με συγχωρείτε αν μίλησα παραπάνω από όσο έπρεπε ως προεδρεύων, αλλά είμαστε μια παρέα εδώ και αισθάνομαι μια οικειότητα.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙΡΙΔΗΣ (Προεδρεύων της Συνεδρίασης-Α΄ Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Ευχαριστούμε κύριε Υπουργέ ευχαριστούμε για την ενημέρωση, ευχαριστούμε για την συζήτηση. Πριν κλείσω να μου επιτρέψετε να διορθώσω μια δική μου παράλειψη, αν έχει κάτι να μας πει μια κουβέντα ο κύριος Γκίκας από τις Βρυξέλλες, που μας παρακολούθησε δεν ξέρω αν τον έχουμε στην τηλεδιάσκεψη. Ωραία λοιπόν ευχαριστώ όλους σας.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΗΛ (ΓΙΑΝΝΗΣ) ΛΟΒΕΡΔΟΣ): Κύριε Πρόεδρε, πότε θα γίνει η ενημέρωση από το Γάλλο πρέσβη;
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΙΡΙΔΗΣ (Προεδρεύων της Συνεδρίασης-Α΄ Αντιπρόεδρος της Επιτροπής):
Πρέπει να την επαναπρογραμματίσουμε. Την είχαμε την προηγούμενη εβδομάδα, την αλλάξαμε δύο φορές λόγω των καιρικών συνθηκών. Νομίζω πολύ άμεσα στις επόμενες 10 μέρες θα τον έχουμε κοντά μας για να μας πει τα της Γαλλικής Προεδρίας που είναι πολύ σημαντικά. Να σας ευχαριστήσω όλους για τη συμμετοχή, τον Υπουργό κατεξοχήν που βρήκε το χρόνο και έτσι ήρθε και τον ακούσαμε με πολλή προσοχή. Να είστε όλοι καλά.