O Δ. Καιρίδης στην εκπομπή «Prime» της ΕΡΤ με τον Ηλ. Σιακαντάρη
00:00:00 Ηλίας Σιακαντάρης
Να υποδεχτώ σε αυτό το σημείο τον υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, τον κ. Δημήτρη Καιρίδη. Φυσικά, έχουμε άλλο θέμα να συζητήσουμε, αλλά δεν ξέρω αν θέλετε να κάνετε κάποιο σχόλιο για αυτό, τον έχουμε δει τον κ. Φίτσο με ιδιαίτερα ισχυρές θέσεις απέναντι και στο μεταναστευτικό, αλλά αυτό το πράγμα που συνέβη σήμερα νομίζω ότι προκαλεί σοκ σε όλους.
00:00:19 Δημήτρης Καιρίδης
Ήταν απολύτως σοκαριστικό, συγκλονιστικό για όλη την Ευρώπη, όχι μόνο για τη Σλοβακία τέτοιου τύπου, έτσι, φαινόμενα πολιτικής βίας εναντίον αρχηγών κυβερνήσεων, πολιτικών, θεωρούσαμε ότι τα έχουμε αφήσει στο παρελθόν. Είναι μια πάρα πολύ δύσκολη στιγμή. Ένας πολιτικός, ο οποίος σφράγισε με την πορεία του την ανεξάρτητη Σλοβακία μετά την απόσχιση, τη διάλυση της τότε Τσεχοσλοβακίας, στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και κυριάρχησε όσο κανείς. Είναι ο μακροβιότερος Σλοβάκος πρωθυπουργός που ξεκίνησε ως κομμουνιστής, έχει τη σημασία του, και στη συνέχεια ίδρυσε το δικό του, έτσι κεντροαριστερό κόμμα για να μεταπηδήσει στη σκληρή λαϊκιστική να πούμε Δεξιά, ως φιλορώσος, έγινε γνωστός τώρα με την επανεκλογή του, και φίλος του ‘Όρμπαν και με διάφορες άλλες, έτσι, θέσεις εκφράζοντας αν θέλετε, μια νέα έτσι εποχή, την περίεργη νέα εποχή στην οποία ζούμε.
00:01:25 Ηλίας Σιακαντάρης
Αυτή πάμε να δούμε και μέσα στην περίεργη εποχή, η μετανάστευση είναι ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα. Θα είναι και κριτήριο για πολλούς Ευρωπαίους, ίσως όχι στην Ελλάδα, αλλά σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για την ψήφο.
00:01:37 Δημήτρης Κακρίδης
Στη Γερμανία, στη Γαλλία σίγουρα.
00:01:40 Ηλίας Σιακαντάρης
Λοιπόν, πήρε όλες τις επικυρώσεις που έπρεπε το Σύμφωνο για τη Mετανάστευση, λίγες εβδομάδες πριν από τις ευρωεκλογές. Να το δούμε λίγο έμμεσα. Γιατί ήθελαν οι Ευρωπαίοι, θέλατε όλες οι κυβερνήσεις να ψηφιστεί αυτό το Σύμφωνο πριν τις ευρωεκλογές; Τι θα μπορούσε να μην ψηφιστεί αν το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών θα είναι διαφορετικό; Τι θέλατε να εξασφαλίσετε; Δηλαδή τι πετύχατε;
00:02:03 Δημήτρης Καιρίδης
Κοιτάξτε, καταρχάς, να πούμε ότι η υπερψήφιση στο Ευρωκοινοβούλιο δεν ήταν εξασφαλισμένη, όπως φάνηκε από την ψηφοφορία και στην παραμονή της ψηφοφορίας υπήρχαν πολλές ανησυχίες ότι εν τέλει μπορεί και να μην τα καταφέρουμε μετά από τόσο κόπο, πάρα πολλά χρόνια προσπαθειών.
00:02:20 Ηλίας Σιακαντάρης
Είχε το σασπένς του.
00:02:20 Δημήτρης Καιρίδης
Είχε το σασπένς του και πέσανε αρκετά τηλέφωνα, όπως έμαθα από διάφορους πρωθυπουργούς που παίρνανε μέλη κοινοβουλευτικών τους ομάδων για να στηρίξουν, και εν τέλει, να έχουμε την ευτυχή κατάληξη. Αλλά τα άκρα είτε λέγεται Αριστερά είτε λέγεται Ακροδεξιά, από διαφορετική αν θέλετε αφετηρία, και έχει τη σημασία του αυτό να το υπογραμμίσουμε ενόψει και των ευρωεκλογών, το πολέμησαν, με διαφορετική επιχειρηματολογία, το πολέμησαν όσο μπορούσαν. Εν τέλει, οι δυνάμεις του ορθού δρόμου, του ορθού λόγου, της μετριοπάθειας, η Κεντροαριστερά, για να δώσω τα εύσημα και εκεί, και η Κεντροδεξιά, με σπουδαίο ρόλο αυτόν της Μελόνι, η οποία ξεκίνησε διαφορετικά και στην πορεία ήταν αυτή που το στήριξε προερχόμενη από μια…
00:03:05 Ηλίας Σιακαντάρης
Με πραγματιστικό τρόπο βέβαια.
00:03:06 Ηλίας Σιακαντάρης
Πολύ, πολύ.
00:03:07 Ηλίας Σιακαντάρης
Γιατί και η κ. Μελόνι είχε κάποιες προτάσεις, οι οποίες δεν ήταν αποδεκτές από όλους να υπάρχουν δηλαδή οι ναυτικές περιπολίες, ώστε να αποτραπεί η είσοδος πλοιαρίων κ.τ.λ.
00:03:18 Δημήτρης Καιρίδης
Ναι και αντίστοιχα, η βοήθεια του Σολτς, ο οποίος είχε να διαχειριστεί μια τρικομματική, έτσι, πολύ ετερόκλητη πραγματικά κυβέρνηση συνασπισμού, ειδικά στο μεταναστευτικό, πολύ δύσκολα συνεργάσιμη και τους Πράσινους της Γερμανίας, οι οποίοι ήθελαν να βάλουν, πώς να το πούμε, «επιτηρητές» ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σε κάθε σκάφος της FRONTEX προκειμένου ξέρετε, να ικανοποιηθούν οι δικαιωματιστές.
00:03:42 Ηλίας Σιακαντάρης
Να μην υπάρχουν θέματα για pushbacks κ.τ.λ.
00:03:43 Δημήτρης Καιρίδης
Ναι, εν τέλει, είπε και αυτός ότι προτιμώ να χάσω την κυβέρνησή μου, παρά να χάσω το Σύμφωνο και οι ίδιοι οι Πράσινοι διασπάστηκαν από τους υπόλοιπους και η μεγάλη πλειοψηφία των Γερμανών Πρασίνων ψήφισε και έτσι από τους Γερμανούς Πράσινους μέχρι τους Συντηρητικούς της Μελόνι, των Αδελφών της Ιταλίας. Eίχαμε και βεβαίως τη ΝΔ, η οποία ειρήσθω εν παρόδω, ήταν τότε οι μόνοι ευρωβουλευτές, με μια εξαίρεση -η αντιπολίτευση σύσσωμη καταψήφισε ή απείχε- οι νεοδημοκράτες ήμασταν που το υπερψηφίσαμε, αυτό από μια χώρα, η οποία θέλει περισσότερη Ευρώπη και θέλει να θεωρεί τον εαυτό της ότι είναι στον πυρήνα να πούμε της ευρωπαϊκής ιδέας και της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας. Και όμως οι ευρωβουλευτές που στείλαμε το ’19 στην πιο κρίσιμη ψηφοφορία του απελθόντος Ευρωκοινοβουλίου, στις 10 Απριλίου δεν στήριξαν αυτό το μεγάλο βήμα και γι’ αυτό ας μην ξανακάνουμε το ίδιο λάθος στις 9 Ιουνίου. Να στηρίξουμε τις ευρωπαϊκές δυνάμεις και όχι της ευρωδιάλυσης.
00:04:47 Ηλίας Σιακαντάρης
Κρατώ το πολιτικό σας σχόλιο, θα το αντιπαρέλθω όμως για να έρθω στην ουσία αυτού του…
00:04:52 Δημήτρης Καιρίδης
Είναι όμως πολύ, πολύ ενδιαφέρον να δούμε ποιοι ψήφισαν και ποιοι καταψήφισαν και να πούμε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των εκπροσώπων της αντιπολίτευσης βρέθηκε απολύτως απέναντι και αυτό θεωρώ είναι λάθος. Το Σύμφωνο προφανώς έχει ελλείμματα, προφανώς έχει προβλήματα και προφανώς δεν αποτελεί τον τελικό στόχο. Είναι ένα βήμα σε μια πορεία, ούτε πρόκειται να λύσει…μην βαυκαλιζόμαστε.
00:05:13 Δημήτρης Καιρίδης
Αυτό θα σας έλεγα. Δηλαδή υπάρχουν 31.000 διαθέσιμες θέσεις επανεγκατάστασης γιατί στην καρδιά του είναι η αλληλεγγύη στις χώρες όπως εμείς που βρισκόμαστε στο όριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και υπάρχουν μόνο 31.000 θέσεις επανεγκατάστασης για τα επόμενα 2 χρόνια.
00:05:30 Δημήτρης Καιρίδης
Υποχρεωτική αλλά ευέλικτη αλληλεγγύη δεν είναι μόνο μετεγκατάσταση.
00:05:34 Ηλίας Σιακαντάρης
Όποιος δεν πάρει θα πληρώσει.
00:05:36 Δημήτρης Καιρίδης
Υπάρχει και αυτό και μάλιστα αδρά κάποιοι το υποτιμούν κάποιοι το προσπερνούν, αλλά ήταν και ο μόνος τρόπος να περάσει ο συμβιβασμός. Μην το ξεχνάμε αυτό και η Ουγγαρία δίνει ακόμα μάχη.
00:05:44 Ηλίας Σιακαντάρης
Ωστόσο, η Ελλάδα ζητάει περισσότερα χρήματα απ’ την ΕΕ.
00:05:47 Δημήτρης Καιρίδης
Η Ελλάδα λέει το αυτονόητο και το είπα και εγώ στη Γάνδη προχθές που είχαμε το Συμβούλιο.
00:05:50 Ηλίας Σιακαντάρης
Γιατί και για ποιους σκοπούς;
00:05:50 Δημήτρης Καιρίδης
Θα σας πω. Δεν μπορείς να ζητάς περισσότερα με λιγότερα.
00:05:55 Ηλίας Σιακαντάρης
Αυτό είναι μια πανανθρώπινη αλήθεια.
00:05:56 Δημήτρης Καιρίδης
Τελεία. Το λέμε για να κάνουμε τα περισσότερα, η Ελλάδα..
00:06:02 Ηλίας Σιακαντάρης
Άρα, μας ζητά να κάνουμε περισσότερα. από το Σύμφωνο Μετανάστευσης.
00:06:03 Δημήτρης Καιρίδης
Η Ελλάδα είναι, κοιτάξτε, ζητάμε συνολικά από την Ευρώπη, αλλά προφανώς οι χώρες της πρώτης γραμμής έχουν και αυτές το δικό τους μερίδιο. Προβλέπονται περισσότερα, και ήδη έχουν εγκριθεί 2 δισεκατομμύρια, 1η Φεβρουαρίου στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, και διεκδικούμε οι χώρες του Νότου, αυτό ήταν η ανακοίνωσή μας στο MED5 που κάναμε στην Ισπανία. Θέλουμε τη μεγάλη πλειοψηφία αυτών των 2 δισεκατομμυρίων και βεβαίως και τα περαιτέρω, διότι έρχεται η συζήτηση για τη νέα προγραμματική περίοδο 2028 – 2034, ξεκινάει το 2025.
00:06:39 Δημήτρης Καιρίδης
Ο επόμενος προϋπολογισμός.
00:06:40 Δημήτρης Καιρίδης
Έτσι. Ακούστε να δείτε, η Ελλάδα η αλήθεια είναι ότι τα κάνει έτσι κι αλλιώς τα περισσότερα. Είναι κάτι το οποίο δεν έχει περάσει πολύ προς τα έξω. Καμιά φορά υπάρχει μια μεμψίμοιρη κριτική. Η Ελλάδα κάνει καταγραφές, κάνει ταυτοποιήσεις, κάνει γρήγορες διαδικασίες ασύλου όπως δεν κάνουν άλλες χώρες, έχει ένα εθνικό σύστημα υποδοχής με τις 33 δομές. Μη θεωρείτε ότι αυτά είναι αυτονόητα. Αλλού, βλέπετε τι έγινε με την Λαμπεντούζα, διαχέονται στους δημόσιους χώρους, σε πάρκα και πλατείες, δεν ξέρουν τι να τους κάνουν. Οι αιτήσεις ασύλου εκκρεμούν και…
00:07:15 Ηλίας Σιακαντάρης
Εδώ μπορούμε να δούμε κάποια στοιχεία και ενώ μιλάμε. Βέβαια έχουμε αυξημένες μεταναστευτικές ροές, επιτρέψτε μου να δείξω μερικά στοιχεία. Έχει μειωθεί η κίνηση από τον κεντρικό διάδρομο της Μεσογείου προς Ιταλία, έχουν αυξηθεί οι δύο ακριανές..
00:07:30 Δημήτρης Καιρίδης
Για να τα δούμε.
00:07:31 Ηλίας Σιακαντάρης
Έχουμε μια αύξηση λοιπόν, καταγράφεται σύμφωνα με τη FRPONTEX στην Ανατολική Μεσόγειο κατά 109%, ενώ οι παράνομες αφίξεις σε αυτό το κομμάτι, οι θαλάσσιες αφίξεις, διορθώστε με αν τα στοιχεία δεν είναι ακριβή, από 1.300 τον Φεβρουάριο, υποχώρησαν στις 1.050 τον Μάρτιο για να αυξηθούν στις 2.500 περίπου τον Απρίλιο. Σας ανησυχεί αυτή η τάση ή θεωρείτε ότι είναι κομμάτι της βελτίωσης του καιρού;
00:07:58 Δημήτρης Καιρίδης
Ακούστε. Όχι, δεν έχει να κάνει με τον καιρό και θα σας εξηγήσω το γιατί. Εξαρτάται ποια βάση βάζεις για να βγάζεις αυτό το 109%, διότι έχουμε μεγάλη μείωση των ροών από τον περασμένο Σεπτέμβρη που πράγματι είχαμε μια έξαρση όπως είχαμε μια γενικευμένη έξαρση σε όλη την Ευρώπη και τολμώ να πω ότι εμείς τα πήγαμε καλύτερα. Καλύτερα και στη διαχείριση αυτών των ροών. Δεν είχαμε τα προβλήματα με τη δημόσια ασφάλεια, που είχαμε σε άλλες χώρες, όπως σας είπα μόλις προηγουμένως. Ο ανατολικός μεσογειακός διάδρομος αφορά και την Κύπρο. Δεν είναι μόνο η Ελλάδα.
00:08:29 Ηλίας Σιακαντάρης
Και πολύ περισσότερο την Κύπρο αυτή τη στιγμή.
00:08:30 Δημήτρης Καιρίδης
Ναι, και εκεί πραγματικά έχουμε ένα ζήτημα με τους Σύρους από τον Λίβανο. Εγώ θα πάω την Παρασκευή – αύριο το βράδυ φεύγω – για να στηρίξουμε την κυπριακή κυβέρνηση.
00:08:39 Ηλίας Σιακαντάρης
Η οποία έχει πει ότι δεν μπορώ να επεξεργαστώ άλλες αιτήσεις ασύλου. Είναι τόσο μεγάλη η ροή των Σύρων που καταφθάνουν.
00:08:46 Δημήτρης Καιρίδης
Ναι και θέλει και κάποια συγκεκριμένα πράγματα ως προς τις επιστροφές Σύρων πίσω κ.τ.λ. Εγώ δεν σας λέω ότι η κατάσταση είναι ρόδινη και δεν σας λέω ότι το διεθνές περιβάλλον δεν είναι εξαιρετικά επιβαρυμένο, αλλά σε σχέση με αυτό που γίνεται στην Ισπανία, τα Κανάρια Νησιά, αυτό που αντιμετώπισε η Ιταλία για πολύ διάστημα και κόντεψε να ανατιναχτεί η κυβέρνηση Μελόνι και σήμερα η Κύπρος, η Ελλάδα είναι καλύτερα, έχει να κάνει, εκτός των προσπαθειών του λιμενικού, για να δώσουμε τα εύσημα εκεί που ανήκουν της αστυνομίας, όλη τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται και με τη συνεργασία με την Τουρκία, το είπε ο πρωθυπουργός τώρα που ήταν εκεί, και για πρώτη φορά, τους βλέπουμε να ανταποκρίνονται, το τουρκικό λιμενικό στα δικά μας κελεύσματα και να διώκουν τους διακινητές..
00:09:30 Ηλίας Σιακαντάρης
Αυτό είναι καλό και για ένα άλλο επίπεδο της συνεργασίας στα άλλα επίπεδα, με την γείτονα εξ ανατολών. Θέλω να αλλάξω λίγο θέμα γιατί δεν έχουμε πολλά λεπτά μπροστά μας για να δούμε λιγάκι το θέμα της οικονομικής πτυχής της μετανάστευσης. Ήρθατε από την Αίγυπτο προχθές με μια λίστα 2.400 ατόμων, οι πρώτοι εργαζόμενοι θα μπουν σε μια πλατφόρμα για αγροτικές εργασίες, ωστόσο, οι ανάγκες στον αγροτικό τομέα, στον τουρισμό, στις κατασκευές, είναι μία ή περισσότερες τάξεις μεγαλύτερες. Είστε ικανοποιημένος με τις διμερείς συμφωνίες και με τον τρόπο με τον οποίο η οργανωμένη μετανάστευση, η επαγγελματική κινητικότητα λειτουργεί;
00:10:09 Δημήτρης Κακρίδης
Όχι, δεν είμαι και πρέπει να κάνουμε πάρα πολλά και αυτό προσπαθούμε και κάνουμε.
00:10:13 Ηλίας Σιακαντάρης
Πόσο δεν είστε; Δηλαδή πόσο απέχουμε από τον στόχο για να καλυφθούν οι κενές θέσεις εργασίας;
00:10:19 Δημήτρης Καιρίδης
Ακούστε, η Ελλάδα δεν είχε τον οργανωμένο αποτελεσματικό μηχανισμό νόμιμης μετανάστευσης, γιατί δεν τον χρειαζόταν. Την περίοδο της κρίσης ο κόσμος έφευγε, έφευγε και ο μεταναστευτικός πληθυσμός μειώθηκε, δεν είναι περισσότερο. Σήμερα έχουμε λιγότερους από ότι είχαμε πριν από πέντε και πολλώ δε μάλλον πριν από δέκα χρόνια και την περίοδο του COVID-19. Τα τελευταία όμως 2 – 3 χρόνια που η οικονομία έχει ξαναπάρει μπροστά, αίφνης, οι ανάγκες έχουν πραγματικά εκραγεί και εκεί με πάρα πολύ γρήγορα βήματα, τρέχουμε να καλύψουμε τα κενά. Έχουμε αυτή την εργασιακή συμφωνία εργασιακής κινητικότητας με την Αίγυπτο που υπέγραψε ο φίλος μου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ως o τότε ΑΝΥΠΕΞ το 2022, την οποία τώρα ενεργοποιούμε. Η Αίγυπτος είναι πολύ κοντά, είναι μια μεγάλη χώρα, μπορεί να καλύψει, έχουμε ιστορικούς δεσμούς, και θέλουμε να στείλουμε το μήνυμα όχι στην παράνομη, ναι στη νόμιμη.
00:11:12 Ηλίας Σιακαντάρης
Άρα, οι επιστροφές των παρανόμων στην Αίγυπτο πηγαίνουν κανονικά;
00:11:16 Δημήτρης Καιρίδης
Ακούστε, μέχρι τώρα δεν είχαμε και τώρα έχουμε τη δέσμευση ότι θα έχουμε. Ακριβώς για να σταλεί το μήνυμα στους διακινητές και στα δίκτυα ότι είναι αναποτελεσματικό και…
00:11:27 Ηλίας Σιακαντάρης
Και ενδεχομένως, και σε άλλες χώρες, οι οποίες θα χρειαστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ελλάδα να κάνει διμερείς συμμαχίες.
00:11:33 Δημήτρης Καιρίδης
Το ζήτημα των επιστροφών είναι πολύ μεγάλο. Χρειάζονται να γίνονται, να γίνονται γρήγορα, να γίνονται κατά προτίμηση εθελούσια αλλά και υποχρεωτικά όταν χρειάζεται, και είναι ένα ζήτημα που μας απασχολεί πάρα πολύ σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Εμείς θεσμοθετήσαμε. Χθες υπέγραψε την ΚΥΑ μαζί με τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη για τον νέο θεσμό, Εθνικό Συντονιστή Επιστροφών, ανώτατο στέλεχος της Ελληνικής Αστυνομίας, ο οποίος αναλαμβάνει να παρακολουθεί το ζήτημα, ώστε να τρέξουν πολύ γρήγορα. Δεν είναι εύκολο. Υπάρχουν πολλά εμπόδια, κυρίως από τις χώρες προέλευσης, αλλά θα κάνουμε πρόοδο. Στη νόμιμη έχουμε δουλειά, έχουμε τις έξι συμφωνίες με τις άλλες χώρες, Ινδία, Βιετνάμ, Φιλιππίνες, Αρμενία, Γεωργία και Μολδαβία. Είμαι αισιόδοξος ότι…
00:12:17 Ηλίας Σιακαντάρης
Και να κλείσουμε με αυτό κύριε Υπουργέ.
00:12:18 Δημήτρης Καιρίδης
Έτσι, ότι θα καλύψουμε τα κενά φέτος και από του χρόνου θα έχουμε ένα νέο σύστημα το οποίο δεν θα δημιουργεί προβλήματα.
00:12:25 Ηλίας Σιακαντάρης
Να σας ευχαριστήσω πολύ για τα αρκετά και πυκνά, τα οποία μας μεταφέρατε να είστε καλά.