ΔΗΜ: Καλημέρα, κύριε υπουργέ, καλή επιτυχία στα νέα σας καθήκοντα. Θέλουμε καταρχάς ένα πρώτο σχόλιό σας για τη χθεσινή σύσκεψη που είχατε.
Δ.Κ: Καλημέρα σας.
Κοιτάξτε, δεν είναι έκτακτη. Είναι συχνές και τακτικές και έτσι πρέπει να είναι οι συναντήσεις των 3 συναρμόδιων υπουργών και υπουργείων που εμπλέκονται στην αντιμετώπιση του προβλήματος του πολύ μεγάλου ζητήματος της παράτυπης μετανάστευσης. Έχουμε μια έξαρση του φαινομένου και του καλοκαιριού τώρα τον Ιούνιο κυρίως στα νησιά και μας φιλοξένησε χθες ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μαζί με τον Γιάννη Οικονόμου που μόλις έχει αναλάβει για να δούμε ακριβώς πώς συντονιζόμαστε καλύτερα.
ΔΗΜ: Βγήκε από αυτή τη σύσκεψη. Πώς θα κινηθείτε από δω και πέρα;
Δ.Κ:Η γραμμή είναι συγκεκριμένη και έχει πετύχει τα προηγούμενα 4 χρόνια να φέρει αποτελέσματα, με την εγρήγορση των δυνάμεων και της αστυνομίας στον Έβρο, όπου η πίεση υπάρχει και υπάρχει και αυτό το φαινόμενο με τους διακινητές που κάνουν αναστροφή πάνω στην Εγνατία οδό, μπαίνουν στο αντίθετο ρεύμα και είχαμε 2 θανατηφόρα τροχαία που έχουν συγκλονίσει την τοπική κοινωνία, αλλά ακόμη περισσότερο η πίεση υπάρχει στα νησιά. Ιδίως στη Λέσβο και πρέπει να προχωρήσουμε. Σήμερα η χώρα έχει ένα οργανωμένο σύστημα, δεν είναι εκεί που ήταν το 2019. Έχει ένα οργανωμένο σύστημα και στην προστασία και τη φύλαξη των συνόρων με το Λιμενικό και τις δυνάμεις του.
ΔΗΜ: Πάντως κύριε Υπουργέ, οι διακινητές έφτασαν μέχρι και την Εύβοια. Αυτή τη στιγμή μαζεύεται αρκετός κόσμος στα ανατολικά σημεία της χώρας μας, εκεί στον Έβρο. Και έχουμε συνεχώς μέσω της θαλάσσης να έρχονται προς τη χώρα μας. Και μάλιστα μας έλεγαν και Λιμενικοί ότι λόγω της αυξημένης θαλάσσιας κίνησης με διάφορα γιοτ και τα λοιπά είναι δύσκολο να εντοπιστούν.
Δ.Κ: Είναι διαφορετικό το μοντέλο το επιχειρηματικό που χρησιμοποιούν οι εγκληματίες διακινητές στο ανατολικό Αιγαίο σε σχέση με την Ανατολική Λιβύη. Στην Ανατολική Λιβύη έχουμε μεγάλα σκάφη, καθόλου αξιόπλοα και είχαμε τη γνωστή τραγωδία της Πύλου. Εδώ στο ανατολικό Αιγαίο είναι πολύ μικρότερα, είναι πολύ πιο δύσκολο να εντοπιστούν. Η απόσταση εξάλλου από την τουρκική ακτή είναι πολύ μικρή και εύκολα μπορούν να τη διασχίσουν. Είχαμε βέβαια και το θρασύτατο περιστατικό να φτάσουν μέχρι την Κύμη με ένα ταχύπλοο που ανέπτυξε ταχύτητα 60 και 65 μίλια την ώρα. Συνελήφθησαν οι 2 διακινητές και το σκάφος κατασχέθηκε χάρη στην άμεση επέμβαση των δυνάμεων του λιμενικού σώματος.
ΔΗΜ: Είχαν πληροφόρηση οι λιμενικοί για αυτή. Γιατί μέσα στη νύχτα; Προκαλεί ερωτήματα πως και αυτοί εντόπισαν το σκάφος;
Δ.Κ: Είχαν πληροφόρηση. Ξέρετε, υπάρχουν και τα συστήματα ελέγχου του Αιγαίου. Και υπό μία έννοια ήταν οργανωμένοι και τους περίμεναν, προσπάθησαν να διαφύγουν ακριβώς λόγω της δυνατότητας που είχε αυτό το σκάφος, τόσο γρήγορο, με τις 2 400άρες μηχανές. Εν τέλει, συνελήφθησαν όλοι και οι δύο διακινητές θα παραδοθούν φυσικά στον εισαγγελέα.
ΔΗΜ: Πάντως, κύριε υπουργέ, οι εικόνες αυτές μας προκαλούν ένα; Δηλαδή, πού θα φτάσουν;
Δ.Κ: Έχουν αποθρασυνθεί, ακούστε, έχουμε πάρα πολλά περιστατικά εσκεμμένης βύθισης των σκαφών όπου σκάνε τα φουσκωτά πετάνε τη μηχανή στο βυθό και προκαλούν ναυάγιο οι διακινητές. Είναι εγκληματικότατη αυτή η πράξη και θέλω να το πω αυτό απέναντι σε όσους αφελείς, είμαι πολύ γενναιόδωρος και γενναιόψυχος, δικαιωματιστές, διάφορες ΜΚΟ αυτοί είναι που προκαλούν θανάτους το ελληνικό Λιμενικό σώζει ζωές, παρεμβαίνει και διασώζει, όπως το έκανε πάντα από το 2012 μέχρι και σήμερα, είχαμε μισό εκατομμύριο, προσέξτε το νούμερο είναι πραγματικά συγκλονιστικό, μισό εκατομμύριο διασώσεις στη θάλασσα από το ελληνικό Λιμενικό με τον αγώνα των Ελλήνων Λιμενικών ανδρών και γυναικών. Και με τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου, μην το ξεχνάμε αυτό.
ΔΗΜ: Τώρα, σε ότι αφορά τη χθεσινή σύσκεψη, σχεδιάζετε να αλλάξει κάτι, να γίνει κάτι, να αυξηθούν οι περιπολίες προκειμένου να μη βλέπουμε τα περιστατικά αυτά στους δρόμους, διότι έχετε δει και εσείς και έχουμε και τα στοιχεία. Πόσα τροχαία δυστυχήματα έχουν προκαλέσει και μάλιστα έχουμε και την έντονη αντίδραση των κατοίκων.
Δ.Κ: Εγώ συνδέομαι με τον Έβρο και έχω ασχοληθεί πάρα πολύ με τα ζητήματα της Θράκης. Ξέρω τον κόσμο ο οποίος με παίρνει απευθείας τηλέφωνο και διαμαρτύρεται δικαίως, διότι υπάρχει αυτός ο φόβος πια του τρακαρίσματος, του δυστυχήματος. Υπήρχαν κάποιες σκέψεις για καρφιά, κάποιες νέες τεχνολογίες να χρησιμοποιηθούν. Ο εισαγγελέας απ’ ότι μαθαίνω δεν τις θέλει. Υπάρχει μια ολόκληρη συζήτηση στην Ελληνική Αστυνομία. Αυτά είναι αρμοδιότητα του Γιάννη Οικονόμου. Φυσικά για το πώς θα αποτρέπει αυτά τα πολύ επικίνδυνα περιστατικά.
ΔΗΜ: Έχετε εικόνα εάν θα ξαναζήσουμε κάτι αντίστοιχο, όπως στο παρελθόν στον Έβρο;
Δ.Κ: Κοιτάξτε, είμαστε πολύ καλύτερα προετοιμασμένοι. Ειδικά στον Έβρο. Οφείλω να το πω εγώ και πάντοτε θέλω να μιλάω θαρραλέα και με ειλικρίνεια. Οι τουρκικές αρχές έχουν δείξει ένα καλύτερο πρόσωπο. Καταρχάς, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει Έβρος, δεν υπάρχει ποτάμι. Το ποτάμι αυτή τη στιγμή έχει βάθος 5 και 10 εκατοστά. Το περνάει κανείς περπατώντας, δεν υπάρχει αυτό που λέμε ποτάμι. Είναι τα μέσα του καλοκαιριού και έχουμε τεράστια πτώση στη στάθμη των υδάτων που κάνει πολύ πιο εύκολο το έργο των διακινητών. Είχαμε το γνωστό πρόβλημα με τις νησίδες του Έβρου που πήγαιναν και τους άφηναν οι διακινητές και ξεκινούσε μετά μια συζήτηση, ποιος θα τους διασώσει. Οι τουρκικές αρχές συνεργάζονται, τους παίρνουν πίσω αυτούς. Κατά συνέπεια στέλνουν ένα πιο θετικό μήνυμα.
ΔΗΜ: Να δούμε για πόσο θα κρατήσουν αυτό το καλό θετικό πρόσωπο.
Δ.Κ: Είναι μέσα στο πλαίσιο αυτής της επανεκκίνησης να πούμε των σχέσεων της Τουρκίας. Με την Ευρώπη.
ΔΗΜ: Πόσους μετανάστες έχετε επιστρέψει στην Τουρκία;
Δ.Κ: Στον Έβρο Η Αποτροπές είναι δεκάδες χιλιάδες. Μιλάμε για καθημερινά περιστατικά. Πάρα πάρα πολλά. Εγώ να σας πω ότι είμαι και σε διαρκή επικοινωνία και με τους Ευρωπαίους. Διότι μιλάμε για τα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης προχθές μίλησα με τη Γιόχανσον, την Επίτροπο και πρέπει εδώ να υπάρξει μια περαιτέρω πίεση προς την Τουρκία να συνεργαστεί και για τις περαιτέρω επιστροφές και για την καλύτερη επιτήρηση από μεριάς τουρκικής ακτοφυλακής.
ΔΗΜ: Πάντως, για να φεύγουν με τα σκάφη από τα παράλια της Τουρκίας, δεν φαίνεται να είναι και πολύ συνεργάσιμοι.
Δ.Κ: Φεύγουν από τα σκάφη και πηγαίνουν απευθείας στην Ιταλία με ιστιοφόρα. Είναι η Business Class, αν μου επιτρέπεται αυτός ο χαρακτηρισμός. Έχει ανοίξει ανοιχτή γραμμή. Η Τουρκία επηρεάζει ανοιχτά 5 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εκτός από την Ελλάδα με την οποία έχει και χερσαίο και θαλάσσιο σύνορο, επηρεάζει τη Βουλγαρία, απευθείας την Ιταλία και τη Μάλτα αλλά επηρεάζει πάρα πολύ και την Κύπρο. Λόγω της Πράσινης γραμμής έχουμε πάρα πολλούς που έρχονται στα κατεχόμενα και περνάνε περπατώντας απέναντι στην ελεύθερη Κύπρο, την Κυπριακή Δημοκρατία, με αποτέλεσμα σήμερα η Κύπρος να έχει το υψηλότερο ποσοστό παράτυπης μετανάστευσης στην Ευρώπη ως ποσοστό του πληθυσμού.
ΔΗΜ: Το κάλεσμα που υπάρχει σήμερα στην Αλεξανδρούπολη έχει τίτλο, ‘μαζεύουμε υπογραφές για τοποθέτηση καρφιών στην Εγνατία Οδό στον Έβρο’. Συμφωνείτε με κάτι τέτοιο Εσείς;
Δ.Κ: Σας το είπα και εγώ πριν ότι υπήρξε αυτή η πρόταση. Ο εισαγγελέας τη θεωρεί επικίνδυνη και υπάρχει μια συζήτηση στην αστυνομία, τεχνική, στην οποία εγώ δεν μπορώ να εισέλθω. Προφανώς η αστυνομία τα αξιολογεί όλα αυτά και θα πάρει τα καλύτερα δυνατά μέτρα. Πάντως δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Βάζουμε καρφιά. Βάζουμε νάρκες, βάζουμε βόμβες, θέλω να το πω αυτό. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να ακούμε τους ειδικούς
ΔΗΜ: Πάντως χάνονται πολλές ανθρώπινες ζωές στον δρόμο κύριε Υπουργέ και αυτό είναι το πιο σημαντικό.
Δ.Κ: Απολύτως. Και σας είπα με φοβερό θράσος συλλαμβάνονται πάρα πολλοί κάθε μέρα. Η αστυνομία συλλαμβάνει διακινητές κάθε μέρα. Ξέρετε ότι εμείς έχουμε ενισχύσει τον Έβρο με συνοριοφύλακες, με αστυνομικές δυνάμεις, αλλά προφανώς υπάρχει αυτή η έξαρση.
ΔΗΜ: Βλέποντας πάντως ότι μπορούν να το ξανακάνουν, μήπως θα πρέπει να περάσουμε ένα άλλο, πιο αυστηρό μήνυμα ή να αλλάξει κάτι άμεσα;
Δ.Κ: Η Ελλάδα έχει αυστηροποιήσει πάρα πολύ τα μηνύματα της μετά το 2019 γι’ αυτό και σήμερα αν μου επιτρέπετε, στα Κέντρα Υποδοχής και φιλοξενίας στις Δομές μας του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου οι διαμένοντες είναι 15.000 και όχι 200 ή 300.000 όπως είχαμε φτάσει κάποτε. Προφανώς βρισκόμαστε σε εγρήγορση, γι’ αυτό κάναμε και τη σύσκεψη χθες, για τον καλύτερο συντονισμό.