Η Αθήνα καλωσόρισε χθες ένα σπουδαίο τέκνο της, τον Θόδωρο Κουρεντζή, ο οποίος διαπρέπει ως διευθυντής ορχήστρας στην Αγία Πετρούπολη. Ο ιδιοφυής Κουρεντζής και η ορχήστρα του ερμήνευσαν το πιο εμβληματικό ίσως έργο του ευρωπαϊκού μουσικού πολιτισμού, την 9η Συμφωνία του Μπετόβεν.
Το έργο γράφτηκε όταν ο μεγάλος Γερμανός μουσουργός ήταν ήδη κουφός και ο ίδιος δεν το άκουσε ποτέ! Το 4ο μέρος του, η μελοποίηση της Ωδής στη χαρά, του Σίλλερ, αποτελεί σήμερα τον ύμνο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αξίζει να σημειώσουμε μερικά ενδιαφέροντα συμφραζόμενα. Ο Μπετόβεν υπήρξε καλλιτεχνικά ο κατεξοχήν εκφραστής του φιλελεύθερου πνεύματος του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Όλο του το έργο, αλλά κυρίως η 9η, αποτελεί μια “ωδή” στην ελευθερία και τη χειραφέτηση του ανθρώπου από τον σκοταδισμό και τον ανορθολογισμό.
Τούτες τις κρίσιμες ώρες για την ειρήνη στην Ευρώπη, έχει τη συμβολική του αξία το γεγονός ότι μια ρωσική ορχήστρα, υπό τη διεύθυνση ενός σπουδαίου Έλληνα, ερμήνευσε το πιο εμβληματικό έργο του μεγάλου Γερμανού συνθέτη που υμνεί την ελευθερία, τη δημοκρατία και τη συναδέλφωση των λαών.
Το αθηναϊκό κοινό ανταποκρίθηκε με ενθουσιασμό στο κάλεσμα και στο ταλέντο του Κουρεντζή, με ένα συγκινητικά παρατεταμένο χειροκρότημα στο τέλος της συναυλίας. Το Μέγαρο έζησε χθες μια βραδιά αντάξια των φιλοδοξιών των εμπνευστών του. Και, η Αθήνα μπορεί να αισθάνεται περήφανη που φιλοξενεί τέτοιας ποιότητας μουσικά γεγονότα.