Η μεγάλη κρίση της Boeing

15.3.2019

Ο αμερικανικός αεροναυπηγικός κολοσσός Boeing διέρχεται τη μεγαλύτερη ίσως κρίση της ιστορίας του μετά την απόφαση και της αμερικανικής κυβέρνησης να απαγορεύσει την πτήση των αεροσκαφών τύπου Boeing 737 max 8 και 9, μετά τη δεύτερη στη σειρά πτώση ενός Boeing 737 max 8, ανατολικά της πρωτεύουσας της Αιθιοπίας, Αντίς Αμπέμπα, την περασμένη Κυριακή 10 Μαρτίου.

Η Boeing είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας των Ηνωμένων Πολιτειών και έχει ετήσιο κύκλο εργασιών λίγο πάνω από τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια. Το 737 είναι το πιο πετυχημένο εμπορικά μοντέλο στην παγκόσμια αεροπορική ιστορία και κυριαρχεί στην κατηγορία των επιβατικών με ένα διάδρομο από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, όταν πρώτο-κυκλοφόρησε. Ο βασικός ανταγωνιστής του είναι το πετυχημένο Airbus Α320.

Το 737 max είναι το πιο περιζήτητο αεροσκάφος στην ιστορία της Boeing έχοντας 5000 παραγγελίες από 100 πελάτες από όλον τον κόσμο από τις αρχές του 2017 μέχρι σήμερα. Μέχρι το ξέσπασμα της τρέχουσας κρίσης, η Boeing φαίνεται να κέρδιζε το στοίχημα με την Airbus, τον βασικό ανταγωνιστή της.

Σημειωτέον ότι η Airbus είχε ποντάρει στην αύξηση της κυκλοφορίας μεταξύ των μέγα-αεροδρομίων, των αεροδρομίων-κόμβων (hubs), όπου οι θέσεις για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών (slots) είναι περιορισμένες και περιζήτητες. Ήδη, σε αεροδρόμια όπως το Heathrow και η Φρανκφούρτη κοστίζουν πανάκριβα. Η λύση για την Airbus ήταν η αύξηση της επιβατικής χωρητικότητας των αεροσκαφών, μέσω της κατασκευής ενός αεροπλάνου-μεγαθηρίου, το οποίο να μπορεί να μεταφέρει πάνω από 500 επιβάτες, με χώρους ασύλληπτης άνεσης.

Έτσι, γεννήθηκε το A380, το μεγαλύτερο αεροσκάφος στην παγκόσμια ιστορία που χαιρετίστηκε ως ένα τεχνολογικό επίτευγμα της Ευρώπης και ως επανάσταση στον χώρο των αερομεταφορών. Όπως όμως και το προηγούμενο τεχνολογικό επίτευγμα των Ευρωπαίων, το υπερηχητικό επιβατικό Concorde, το Α380 αποδείχτηκε μια εμπορική αποτυχία, καθώς οι παραγγελίες του ήταν περιορισμένες και, πριν λίγες μέρες, η Airbus αναγκάσθηκε να αναστείλει την παραγωγή του, παρά τα πάνω από 20 δισεκατομμύρια ευρώ που κόστισε η ανάπτυξή του.

Αντίθετα, το στοίχημα της Boeing φάνηκε να αποδίδει πέραν πάσης προσδοκίας. Ο σύγχρονος επιβάτης θέλει να αποφύγει τα πολύωρα και κουραστικά stop-overs και προτιμά να πετάει, ει δυνατόν, door-to-door, παρακάμπτοντας τα αεροδρόμια-κόμβους και πετώντας απευθείας από μικρότερα αεροδρόμια κατευθείαν στον προορισμό του. Άρα, οι αεροπορικές εταιρίες χρειάζονται μικρότερα, πιο ευέλικτα και οικονομικά, με χαμηλή κατανάλωση καύσιμου, αεροσκάφη. Την ανάγκη αυτή ακριβώς ικανοποίησε με τον καλύτερο τρόπο το νέο 737 max. Το νέο μοντέλο έγινε πραγματικά ανάρπαστο και ξαναέφερε στην πρωτοκαθεδρία την αμερικανική Boeing στον αδυσώπητο ανταγωνισμό της με την ευρωπαϊκή Airbus.

Ωστόσο, η αεροπορική τραγωδία στην Αφρική και η παγκόσμια απόφαση καθήλωσης των αεροσκαφών 737 max 8 και 9 δημιουργούν νέα δεδομένα. H Boeing βρίσκεται αντιμέτωπη με κύμα ακυρώσεων παραγγελιών αλλά και αποζημιώσεων από τις αεροπορικές εταιρίες που ενώ τα προμηθεύτηκαν δεν μπορούν τώρα να τα πετάξουν. Μόνο το ύψος των παραγγελιών που διακυβεύεται είναι 550 δισεκατομμύρια δολάρια. Από το ιλιγγιώδες μέγεθος του ποσού αυτού καταλαβαίνει κανείς το μέγεθος της κρίσης που αντιμετωπίζει η αμερικανική εταιρία.