Την Τριτη 16 Νοεμβρίου, συνεδρίασε η Διακομματική Επιτροπή για την Ανάπτυξη της Θράκης, υπό την προεδρία της Προέδρου της, κυρίας Θεοδώρας (Ντόρας) Μπακογιάννη, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Συνέχιση της συζήτησης επί του Προσχεδίου της Έκθεσης της Επιτροπής.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία μου:
Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Δεν θα ζητούσα το λόγο, αλλά αισθάνομαι την ανάγκη να απαντηθούν μερικά ζητήματα που τέθηκαν από τους αξιότιμους συναδέλφους.
Να πω προκαταρκτικά ότι πράγματι το κλίμα στις εργασίες της Επιτροπής ήταν εξαιρετικά συνεργασιακό, ότι όλοι προσέγγισαν τα προβλήματα της Θράκης με συναινετική διάθεση, και διάθεση να βοηθήσουν, και ευχαριστώ και τους συναδέλφους για την πολύ καλή συνεργασία. Άλλωστε, αυτό φάνηκε σήμερα και εδώ στο κλίμα που επικρατεί παρά τις επιμέρους, και σε ένα βαθμό και αναμενόμενες πάντα στα πλαίσια του κοινοβουλευτισμού μας, διαφωνίες.
Ωστόσο, θέλω να επισημάνω μερικές αντιφάσεις και μερικά ζητήματα που παράγονται στην συζήτησή μας αυτή.
Πρώτη αντίφαση- τουλάχιστον, έτσι εγώ την εκλαμβάνω, ίσως να θέλει να με διορθώσει ο κ . Χαρίτου ή ο κύριος Κατρούγκαλος- είναι μεταξύ των δύο της πρωτολογίας του κυρίου Κατρούγκαλου στην προηγούμενη συζήτησή μας και της παρέμβασης του κυρίου Χαρίτου, σήμερα, σε σχέση με το πόσο στρατηγικό ή πόσο συγκεκριμένο πρέπει να είναι το πόρισμα. Ο κύριος Κατρούγκαλος μας εγκάλεσε ότι αυτό είναι ένα πόρισμα πολύ συγκεκριμένο και γι’ αυτό δεν μπορεί να συναινέσει, ο κύριος Χαρίτου, από το ίδιο κόμμα, μας εγκαλεί ότι δεν είναι συγκεκριμένο αρκετά. Έφτασε, μάλιστα, στο σημείο τώρα στην παρέμβασή του να αναφερθεί μέχρι και σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις της περιοχής, για παράδειγμα, την Selman, τη Βιομηχανία Ξύλου της Κομοτηνής, ότι δεν λέει κάτι το πόρισμα γι’ αυτό. Νομίζω, ότι θα πρέπει λίγο να το συζητήσουν στο ΣΥΡΙΖΑ και να αποφασίσουν, τι είδους κριτική θα κάνουν αν είναι να κάνουν, εάν το πόρισμα είναι πολύ συγκεκριμένο ή πολύ γενικόλογο, αφού δεν μπορεί ταυτόχρονα να είναι και τα δύο και γενικόλογο και συγκεκριμένο.
Σε κάθε περίπτωση, για να το εξηγήσω ακόμα μια φορά, εμείς θεωρώ ότι προσπαθήσαμε να ισορροπήσουμε σε ένα μεσο-μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Προφανώς, δεν είμαστε κυβέρνηση, δεν έχουμε προγραμματικές δηλώσεις, δεν έχουμε χρονοδιάγραμμα δεν είναι business plan, δεν είμαστε η Deloitte ή μια εταιρεία σχεδιασμού να μπορέσει να κάνει αυτά τα πράγματα. Βάζουμε κάποιους γενικούς μετρήσιμους, ωστόσο, και συγκεκριμένους στόχους. Αυτό, για τη φιλοσοφία του σχεδίου.
Το δεύτερο, άκουσα στην προηγούμενη συζήτησή μας κυρία Πρόεδρε την έγκληση ότι δεν μιλάει για Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, αλλά μόνο για Θράκη από τον κύριο Κατρούγκαλο. Απαντήσατε εσείς ότι υπάρχουν εκτεταμένες αναφορές, 32 τον αριθμό, στην περιφέρεια. Άλλωστε, ως περιφέρεια και μόνο ως περιφέρεια μπορούμε να μιλήσουμε για αναπτυξιακό σχέδιο, για ΕΣΠΑ, για χρηματοδότηση και τα πάντα είναι σε περιφερειακό πια επίπεδο, σε επίπεδο ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων. Ωστόσο, αυτή η έγκληση, του κ. Κατρούγκαλου, με παρέπεμψε στις συζητήσεις που είχαμε στους εμπειρογνώμονες. Εκεί θέλω να του θυμίσω ότι ο εμπειρογνώμονας τον οποίο προτείνανε, ο καλός πανεπιστημιακός συνάδελφος Λόης Λαμπριανίδης, κατ’ επανάληψη πρότεινε να περιοριστούμε στη Θράκη και μόνο στη Θράκη που είναι η πιο ευάλωτη, η πιο κρίσιμη, η πιο δύσκολη περιοχή και να μην απλώσουμε, αυτός ήταν ο χαρακτηρισμός, ανέτρεξα στα Πρακτικά της συζήτησής μας στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη. Άρα και εδώ υπάρχει μια διάσταση απόψεων μεταξύ αυτών που μας είπε ο κ. Κατρούγκαλος και του εμπειρογνώμονα που είχε προτείνει, με ότι αυτό σημαίνει.
Το τρίτο είναι για τα θεσμικά και τα αναπτυξιακά. Καταρχάς, σημειώνω ότι εδώ βλέπω μία πολύ ευπρόσδεκτη σύγκλιση του ΣΥΡΙΖΑ στο κομμάτι το θεσμικό και μία εξίσου ευπρόσδεκτη σύγκλιση του ΚΙΝΑΛ, τουλάχιστον διά του εκπροσώπου του, στο κομμάτι το αναπτυξιακό. Αν κατάλαβα καλά από αυτά που διαβάσατε, από τον κύριο Λοβέρδο, είναι πολύ θετικά αυτά. Προσωπικά, θεωρώ ότι κι άλλοι συνάδελφοι του ΚΙΝΑΛ θα συμφωνούσαν και στα θεσμικά. Εν πάση περιπτώσει αυτή είναι η θέση του κ. Λοβέρδου και δεν θα πω εγώ στα εσωτερικά κάθε Κοινοβουλευτικής Ομάδας.
Θέλω, ωστόσο να εξηγήσω το ενιαίο του πράγματος, το οποίο το τονίζουμε και στην εισαγωγή και το είδαμε και στην πράξη μπροστά μας στη δουλειά που κάναμε. Διότι, για παράδειγμα, τι είναι η παιδεία αν δεν είναι κατ’ εξοχήν αναπτυξιακή. Δηλαδή, η αναβάθμιση των σχολείων της εκπαίδευσης, ο ρόλος του Δημοκριτείου εμπλέκεται κατεξοχήν στο ζήτημα της ανάπτυξης και η ανάπτυξη είναι μια έννοια, όπως τη λέμε, ολιστική που δεν περιλαμβάνει μόνο επενδύσεις σε υποδομές, σε λιμάνια, σε δρόμους, μια παραδοσιακή προσέγγιση, αλλά βεβαίως στη σύγχρονη εποχή της κοινωνίας της γνώσης περιλαμβάνει και όλα τα υπόλοιπα. Άρα, το πόσο ελκυστικό είναι το περιβάλλον, το πόσο προσελκύει, το πόσο λύνει προβλήματα για τη μειονότητα και τις σχέσεις της με την πλειονότητα είναι κατεξοχήν και ζήτημα αναπτυξιακό. Τα δύο εμπλέκονται από τη φύση τους και νομίζω ότι θα ήταν αυθαίρετος ο διαχωρισμός.
Τέταρτον, απαντώντας στον κύριο Χαρίτο, για το ζήτημα των ομογενών. Κύριε Χαρίτο, αν δεν το ξέρατε να σας το πω. Έχουν γίνει συναντήσεις με τον κύριο Σταϊκούρα για το ζήτημα αυτό και όχι κατ’ ανάγκη μόνο στο πλαίσιο της Επιτροπής. Υπάρχουν βουλευτές ποντιακής καταγωγής στους οποίους μετέχω, του Κοινοβουλίου της ΝΔ, που έχουν προωθήσει το ζήτημα των ομογενών μας από την πρώην Σοβιετική Ένωση και των στεγαστικών τους δανείων, προκειμένου να βρεθεί μια λύση που θα εξυπηρετεί και αυτούς και δεν θα πλήττει βεβαίως την τραπεζική πίστη. Έχουν γίνει σχετικές ανακοινώσεις γι’ αυτό.
Ως προς το 12%, τα είπαμε την προηγούμενη φορά δεν θα τα επαναλάβω, έχω ήδη στείλει το ενημερωτικό σημείωμα του Υπουργείου Εργασίας σε πολλούς συναδέλφους που μου το ζήτησαν και ευχαρίστως να σας το στείλω και σε εσάς. Αποτυπώνει ακριβώς την πρόοδο που έχει γίνει, την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε σήμερα με όλα τα νούμερα, φακέλους που έχουν ολοκληρωθεί, αιτήσεις που έχουν υποβληθεί, ποσά που έχουν εκταμιευθεί και συμψηφιστεί μετά από παρέμβαση που κάναμε συντονισμένα ο κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης και εγώ προσωπικά μαζί με τον Γιώργο Πλεύρη εκ μέρους της κυρίας Ντόρας Μπακογιάννη. Έχει γίνει πραγματικά πολύ μεγάλη δουλειά.
Θέλω, ωστόσο, να υπογραμμίσω πρώτον ότι είναι πρωτόγνωρη η διαδικασία του συμψηφισμού και δεν έχει ξαναγίνει στο παρελθόν. Δεύτερον, ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας έχουν υπερφορτωθεί με την εξυπηρέτηση των αναγκών της πανδημίας. Διότι, το τελευταίο 18μηνο έχουν εκδώσει επιστρεπτέες προκαταβολές, άδειες ειδικού σκοπού, αποζημιώσεις ειδικού σκοπού και πάνω από τρία εκατομμύρια εκκαθαριστικά το 2020 για να συμπεριληφθούν στις φορολογικές δηλώσεις. Έγινε ο εργοδότης όλης της ελληνικής κοινωνίας το Υπουργείο Εργασίας και πραγματικά ο φόρτος ήταν τέτοιος που πρέπει να το λάβουμε υπόψη μας για την όποια τυχόν καθυστέρηση υπήρξε.
Πάντως, σας διαβεβαιώ ότι το νερό μπήκε στο αυλάκι και ότι ήδη προχωρά η διαδικασία με το τέμπο και τον ρυθμό ώστε μέχρι τα Χριστούγεννα ένας πολύ μεγάλος όγκος των 330, περίπου, φακέλων που έχουν ολοκληρωθεί να έχουν εκκαθαριστεί. Αυτά για την ενημέρωση προς το σώμα, για να μη μείνει αυτό αναπάντητο.
Και πάλι ευχαριστούμε πραγματικά όλους και εσάς κύριε Χαρίτο που συμμετείχατε δυναμικά στις συναντήσεις μας στα Υπουργεία που είχαμε πολλά και τις όλες συζητήσεις που είχαμε. Μάθαμε και εμείς πολλά, οι εκτός Θράκης Βουλευτές, για αυτή την υπέροχη και τόσο κρίσιμη περιοχή και ελπίζω στην πορεία να έχουμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε το πόρισμα και ζωντανά στη Θράκη με τους Θρακιώτες μας εκεί πάνω.
Να είστε καλά. Σας ευχαριστώ κ. Πρόεδρε.