ΔΗΜ: Καλωσορίζουμε κυρίες και κύριοι στο στούντιο τον υπουργό μετανάστευσης και ασύλου τον κ. Δημήτρη Καιρίδη, σας ευχαριστούμε που είστε μαζί μας
Δ. ΚΑΙΡ: Εγώ ευχαριστώ
ΔΗΜ: Κύριε Καιρίδη για να ξεκινήσουμε είμαστε μπροστά σε μία νέα προσφυγική κρίση;
Δ. ΚΑΙΡ: Ενδεχομένως, αν κρίνω από αυτά που συμβαίνουν στην Ιταλία κοιτάξτε να δείτε στην Ελλάδα έχουμε αύξηση ροών, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία, τα στοιχεία τα ανακοινώνουμε σε πολύ τακτική βάση και στην ιστοσελίδα του υπουργείου. Είχαμε διπλασιασμό των παράνομων αφίξεων του 2022 σε σχέση με το 2021 και περαιτέρω αύξηση το 2023. Πάμε για σημαντική αύξηση. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχουμε καταφέρει να διαχειριστούμε το πρόβλημα με μία ευταξία και ασφάλεια και για τους αιτούντες άσυλο και για τις τοπικές κοινωνίες δεν έχουμε τα προβλήματα που είδαμε στη Λαμπεντούζα προφανώς και στην υπόλοιπη Ιταλία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν βρισκόμαστε σε μεγάλη εγρήγορση και για αυτό παίρνουμε αυτές τις πρωτοβουλίες διότι θεωρούμε ότι ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης είναι η συνεργασία με τις όμορες χώρες και κατεξοχήν την Τουρκία. Η Τουρκία είναι χώρα κλειδί έχει εξελιχθεί σε έναν πολύ σημαντικό ίσως τον σημαντικότερο κόμβο παράνομης μετανάστευσης παγκοσμίως εξαιτίας της πολύ χαλαρής βίζας με φτηνά εισιτήρια και πολλές πτήσεις της Turkish στην Κωνσταντινούπολη, με ένα εκτεταμένο δίκτυο διακινητών το οποίο έχει αυτές τις βιοτεχνίες παραγωγής αυτών των φουσκωτών που είναι τούρκικη πατέντα και έχουν κατακλύσει όλη την Ευρώπη. Αυτά τα μαύρα φτηνά φουσκωτά μιας χρήσης με ξύλινο πάτωμα και κινεζικές μηχανές έχουν φτάσει και στην Μάγχη. Εκεί το μοντέλο ήταν παλιά με τα φορτηγά μέσα από το τούνελ της Μάγχης τώρα και εκεί χρησιμοποιούν το μοντέλο του Αιγαίου. Και με μία τουρκική κυβέρνηση με αυτή την απόφαση για παράδειγμα για τους Σύριους η οποία οπωσδήποτε δεν βοηθά
ΔΗΜ: Μπορείτε να μας δώσετε μερικά στοιχεία για το τι συμφωνήθηκε μεταξύ Μητσοτάκη και Ερντογάν ποια είναι αυτή η συμφωνία που αναμένεται να υπογραφεί στις 7 Δεκεμβρίου
Δ.ΚΑΙΡ: Εμείς θέλουμε τη συμφωνία. Το κλίμα είναι καλό, η συμφωνία θα είναι κατεξοχήν ευρώ-τούρκικη, το πρόβλημα είναι ευρώ τουρκικό, αφορά όλη την Ευρώπη μην ξεχνάτε ότι οι πρωτογενείς ροές προς την Ελλάδα εύκολα γίνονται και πολύ συχνά γίνονται, δευτερογενείς προς τη Γερμανία και πολύ συχνά και προς την υπόλοιπη Ευρώπη, ιδίως όμως προς τη Γερμανία. Σε αντίθεση με τις ροές προς την Ιταλία που πάνε Γαλλία από τη γαλλόφωνη Αφρική, οι ροές στην Ελλάδα πάνε Γερμανία κατά συνέπεια εδώ υπάρχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον του Βερολίνου. Για αυτό έχουμε εμπλέξει και το Βερολίνο. Χθες μίλησα με τον Υφυπουργό μετανάστευσης της Γερμανίας και στις Βρυξέλλες που έχουμε το ευρωπαϊκό συμβούλιο την Πέμπτη θα συναντηθώ κατ’ ιδίαν με τη Γερμανίδα Υπουργό Εσωτερικών. Όπως ξέρετε, η Ευρώπη είναι διαιρεμένη αλλά και οι κυβερνήσεις της συχνά είναι διαιρεμένες και έχουμε τα γνωστά προβλήματα του κυβερνητικού συνασπισμού στη Γερμανία μεταξύ φιλελευθέρων και πρασίνων ωστόσο τις τελευταίες μέρες υπάρχει αφύπνιση. Είχαμε τις πολύ αυστηρές δηλώσεις του γερμανού Προέδρου Στάινμαγερ αλλά ακόμα και από πράσινους διότι η Γερμανία σήμερα έχει δεχθεί 200.000 νέες αιτήσεις ασύλου έχει 1.000.000 Ουκρανούς, πέραν αυτών που είχε δεχθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια.
ΔΗΜ: Άρα πηγαίνουμε για μία αναθεώρηση της ευρωπαϊκής συμφωνίας της κοινής δήλωσης Ευρώπης Τουρκίας και επέκτασης
Δ.ΚΑΙΡ: Ακριβώς. Και επέκτασης με πρωτοβουλία της Ελλάδας. Η πρωτοβουλία είναι της Ελλάδας διότι εμείς έχουμε το πιο άμεσο ενδιαφέρον προφανώς, είμαστε στην πρώτη γραμμή της μεταναστευτικής πίεσης.
ΔΗΜ: Θα δώσουμε κίνητρα στην Τουρκία ως Ευρώπη για να τους κρατήσει εκεί
Δ.ΚΑΙΡ: Δεν θα είναι μόνο τα χρήματα. Προφανώς είναι τα χρήματα και είναι κάτι που ενδιαφέρει πάρα πολύ τους Τούρκους ιδίως μετά τους σεισμούς, αλλά και το γεγονός ότι έχουν 4 εκατομμύρια πρόσφυγες και μετανάστες στο εσωτερικό τους, υπάρχει οικονομική κρίση. Η τουρκική κοινή γνώμη πράγματι έχει στραφεί εναντίον των μεταναστών, ότι τους παίρνουν τις δουλειές και ο Ερντογάν ενδιαφέρεται να ξανακερδίσει πίσω την Κωνσταντινούπολη και την Άγκυρα τους δύο εμβληματικούς δήμους που έχασε το 2019 και για να το κάνει πρέπει να δείξει ότι κάτι γίνεται με τη Συρία.
ΔΗΜ: Πόσο πιθανό θεωρείται να ακούσουν τη διαταγή του να εκκενώσουν να φύγουν από την Κωνσταντινούπολη όλοι αυτοί οι Σύριοι πρόσφυγες
Δ.ΚΑΙΡ: Κοιτάξτε δεν είναι δυνατόν να φύγει πάνω από μισό εκατομμύριο μέχρι αύριο. Δεν θα γίνει αυτό. Υπάρχει εδώ και ένα στοιχείο συμβολισμού αλλά οπωσδήποτε η ανακοίνωση έχει προκαλέσει μεγάλο εκνευρισμό και ανησυχία στην κοινότητα των Σύριων και πολλοί από αυτούς ήδη μετακινούνται είτε προς τα Ανατολικά είτε και αυτό μας αφορά άμεσα, προς τα Δυτικά και έχουμε αυξημένες ροές και προς την Ελλάδα καθοδόν για τη Γερμανία. Άρα υπάρχουν αυτοί οι κίνδυνοι έχουμε τα ευρύτερα με το Σαχέλ με το σεισμό στο Μαρόκο τις πλημμύρες στη Λιβύη.
ΔΗΜ: Ένα μεγάλο μεταναστευτικό κύμα δηλαδή καταλήγει στην Τουρκία και η Τουρκία πρέπει να έχει κίνητρα για να τους κρατήσει και να μην τους στείλει στην Ευρώπη
Δ.ΚΑΙΡ: Τα χρήματα είναι σημαντικά, από ένα σημείο και μετά όμως κάποιοι στην Τουρκία στο εσωτερικό τα θεωρούν και υποτιμητικά με την έννοια κατηγορούν τον Ερντογάν ότι για τριάκοντα αργύρια ξεπουλά στην Τουρκία κατά συνέπεια, χρειάζονται και άλλα πράγματα τα οποία θα δείξουν ότι η Ευρώπη είναι πραγματικά εδώ στο πολύ μεγάλο και σημαντικό πρόβλημα το οποίο έχει η ίδια η Τουρκία στο ζήτημα αυτό. Και εδώ υπάρχουν μία σειρά από ιδέες τις οποίες διερευνούμε σε συνεργασία με τους Ευρωπαίους ο κ. Γεραπετρίτης συναντήθηκε κατευθείαν με την Υlva Johansson, την επίτροπο μετανάστευσης και εσωτερικών υποθέσεων στη Νέα Υόρκη και θα τη δω και εγώ κατευθείαν στο ευρωπαϊκό συμβούλιο της Πέμπτης στις Βρυξέλλες. Έχουμε αποκαταστήσει πλήρως τη σχέση διότι είχε διαταραχθεί αν θυμάστε με την Πύλο επί υπηρεσιακής κυβέρνησης και υπήρχε ένα πρόβλημα επικοινωνίας, εδώ και δύο μήνες έχουμε καταφέρει και με την Ευρωπαϊκή επιτροπή και με όλους τους εταίρους και κατεξοχήν να αφυπνίσουμε και τη Γερμανία η οποία για ένα διάστημα φαινόταν κάπως αδρανοποιημένη.
ΔΗΜ: Τώρα στο Πεδίο περίπτωση συνεργασίας του ελληνικού λιμενικού με την τουρκική ακτοφυλακή υπάρχει;
Δ.ΚΑΙΡ: Βεβαίως, αυτό ξέρετε παλαιότερα το είχαμε, εγώ θα σας δώσω και μία είδηση ότι τις τελευταίες μέρες βλέπουμε μία καλύτερη συνεργασία και αυτό είναι κάτι το θετικό. Να προλαβαίνουν κάποια σκάφη που φεύγουν και τα λοιπά, ξέρετε τα παρακολουθούμε ανά λεπτό το τι γίνεται και πώς αντιδρούν και βλέπουμε μία θετικότερη εικόνα που έχει να κάνει και με τον αντίκτυπο της συνάντησης Ερντογάν – Μητσοτάκη στη Νέα Υόρκη. Είναι νωρίς για να το πούμε έχουμε πάρα πολύ δρόμο μπροστά μας να κάνουμε. Στο παζλ πρέπει να μπουν όλα τα κομμάτια και είναι η Ευρώπη η οποία ολιγωρεί. Το θέμα είναι να μη χάσουμε το momentum και να μη μονοπωλήσει η Ιταλία διότι όλα τα φώτα έχουν στραφεί στην Ιταλία και στον κεντρικό διάδρομο. Η λύση όπως το είπα και στη γερμανική τηλεόραση αλλά και στον ιταλικό τύπο, διότι κάνουμε μία μεγάλη καμπάνια δημόσιας διπλωματίας, η λύση πρέπει να είναι οριστική διότι αν κλείσει ο δυτικός διάδρομος όπου Ισπανία είχε αποτελέσματα με το Μαρόκο κλείσει και ο κεντρικός με την Τυνησία θα μείνει ο δικός μας και τότε θα έχουμε ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα. Άρα πρέπει να κινηθούμε πάρα πολύ γρήγορα και σε αυτό το μέτωπο εκτός των υπολοίπων που κάνουμε στο επίπεδο των αποτροπών.