Γιατί η Ελλάδα τα καταφέρνει καλύτερα από την Ιταλία; Συνέντευξη στην ιταλική εφημερίδα Libero, 20.09.2023

Ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Δημήτρης Καιρίδης παραχώρησε συνέντευξη στην ιταλική εφημερίδα Libero και τον δημοσιογράφο Carlo Nicolato. Ακολουθεί η Ελληνική μετάφραση της συνέντευξης:

Δημοσιογράφος: «Κε Υπουργέ, μπορείτε να μας εξηγήσετε τους μικρότερους αριθμούς αφίξεων στην Ελλάδα σε σχέση με την Ιταλία, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι οι ελληνικές ακτές είναι το ίδιο εκτεθειμένες με τις ιταλικές;»

Καιρίδης: «Δεν γνωρίζω τόσο καλά την κατάσταση στην Τυνησία, αλλά αυτό που σίγουρα πρέπει να κάνουμε είναι να ελέγχουμε πολύ προσεκτικά τα σύνορα και είναι αυτό που κάνει η Ελλάδα, με πλήρη σεβασμό στον νόμο και στις ανθρώπινες ζωές, με στόχο την πρόληψη των παράνομων αφίξεων και την καταπολέμηση της δράσης των διακινητών. Επιπλέον, δημιουργήσαμε ένα σύστημα κέντρων υποδοχής και διαδικασιών για το άσυλο που μας επιτρέπουν να εξετάζουμε τα αιτήματα με γρήγορο, ανθρώπινο και αποτελεσματικό  τρόπο, με σεβασμό στην ασφάλεια όλων, συμπεριλαμβανομένης και εκείνης των τοπικών κοινωνιών.

Σε ό,τι αφορά τους συνολικούς αριθμούς, η Ελλάδα φαίνεται να είναι λιγότερο περιζήτητη από τους μετανάστες, σε σχέση με την Ιταλία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, πέρυσι ζήτησαν άσυλο από την Ιταλία 84.000 άνθρωποι, ενώ στην Ελλάδα 37.000. Αλλά πρόκειται για στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη, σε αναλογία με τον πληθυσμό. Όπως προκύπτει, τελικώς, τα αιτήματα ασύλου ανά 100 χιλιάδες κατοίκους, στην Ελλάδα ήταν 279, έναντι των 133 στην Ιταλία.»

Δημοσιογράφος: «Πόσα άτομα βρίσκονται στα κέντρα υποδοχής στην Ελλάδα  αυτήν τη στιγμή;»

Καιρίδης: «Περίπου 25.000 διάσπαρτοι σε όλην την Ελλάδα. Στα νησιά και κυρίως στη Σάμο και τη Λέσβο βρίσκονται κάτω από 10.000.»

Δημοσιογράφος: «Η Ελλάδα έχει κατηγορηθεί ότι δεν είναι και τόσο φιλόξενη κατά την υποδοχή των μεταναστών σύμφωνα με μια έκθεση της Aegean Boat, το προηγούμενο έτος απωθήθηκαν πάνω από 1600 προσπάθειες  αφίξεων σκαφών με σύνολο  44.000 ατόμων. Τι έχετε να πείτε γι αυτό;»

Καιρίδης: «Κάθε μέρα εντοπίζουμε σκάφη και υπολογίζουμε περίπου τον αριθμό των επιβατών για να έχουμε μια ιδέα των επιτυχιών μας και των αποτυχιών των παράνομων διακινητών. Σίγουρα φέτος αυτός ο αριθμός θα είναι μεγαλύτερος»

Δημοσιογράφος: «Αυτό είναι λοιπόν το μυστικό σας για να αποθαρρύνετε τις αφίξεις;»

Καιρίδης: «Οι βάρκες που οι διακινητές χρησιμοποιούν στο Αιγαίο είναι διαφορετικές από εκείνες που χρησιμοποιούνται στην Τυνησία. Στο Αιγαίο έχουμε, κυρίως, μικρά φουσκωτά που ταξιδεύουν με χαμηλή ταχύτητα. Παράγονται, κυρίως, στην Τουρκία, με μηχανές από την Κίνα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν, σχεδόν πάντα μια μόνο φορά. Κάθε βάρκα χωράει από είκοσι μέχρι σαράντα ανθρώπους και η θαλάσσια διαδρομή είναι ιδιαίτερα σύντομη από τις ακτές της Τουρκίας μέχρι τα πρώτα ελληνικά νησιά. Είναι εύκολο να εντοπιστούν.  Υπάρχουν και πιο μεγάλες βάρκες, κυρίως ιστιοφόρα, για όσους έχουν μεγαλύτερη ευχέρεια, αλλά ο προορισμός τους είναι η Ιταλία. Πολλές από αυτές σπάνε κατά την διάρκεια του ταξιδιού και εγκαταλείπονται, άχρηστες, στα λιμάνια των Κυκλάδων ή της Πελοποννήσου.

Δημοσιογράφος: «Για εσάς είναι πάνω από όλα σημαντικές οι σχέσεις με την Τουρκία και οι συμφωνίες στο μεταναστευτικό.  Γίνονται βήματα μπροστά;»

Καιρίδης: Oι σχέσεις είναι λίγο καλύτερες από ό,τι ήταν στο παρελθόν, υπάρχουν οι βάσεις για μια καλύτερη συνεργασία. Σήμερα, για παράδειγμα, θα πραγματοποιηθεί συνάντηση μεταξύ του Έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στη Νέα Υόρκη. Προσωπικά, κάνω προσπάθειες για σταθεροποίηση του διαλόγου με τον Τούρκο ομόλογό μου αλλά είναι πολύ νωρίς για να πούμε περισσότερα.

Δημοσιογράφος: «Μας εξηγείτε καλύτερα;»

Καιρίδης : Έχουν γίνει προκαταρκτικές συζητήσεις με την ΕΕ και τους ευρωπαίους εταίρους μας για να δούμε πώς μπορούμε να επαναφέρουμε την Τουρκία στο τραπέζι της συνεργασίας. Από το 2020, ο Ερντογάν αρνείται να τηρήσει την συμφωνία του 2016, σύμφωνα με την οποία πρέπει να επαναπατριστούν οι παράνομοι μετανάστες που φθάνουν στα ελληνικά εδάφη.

Δημοσιογράφος: «Και την πληρώνουμε εκατομμύρια για να το κάνει…»

Καιρίδης: «Πράγματι, ωστόσο δεν είναι μόνο οικονομικό το ζήτημα. Θεωρώ ότι μαζί μπορούμε να αντιμετωπίσουμε καλύτερα το ζήτημα, καθώς ο ανταγωνισμός δεν εξυπηρετεί κανέναν. Ωστόσο, σήμερα, η κατάσταση δεν είναι καλή.»

Δημοσιογράφος: «Τι είδους συνεργασία έχετε με την Ιταλία;»

Καιρίδης: «‘Ήμουν στη Ρώμη τον Ιούλιο για τη Διεθνή Διάσκεψη για την Ανάπτυξη και τη Μετανάστευση. Η Πρωθυπουργός της Ιταλίας κα Giorgia Meloni επισκέφθηκε πρόσφατα την Αθήνα. Εγώ έχω τακτική επικοινωνία με τον Υπουργό Εσωτερικών, κ. Piantedosi, με τον οποίο θα συναντηθώ και τον Οκτώβριο στη Θεσσαλονίκη, μεταξύ των δύο Ευρωπαϊκών Συμβουλίων, για να συντονιστούμε καλύτερα ως προς τη διαχείριση των μεταναστευτικών αφίξεων. Προσβλέπουμε σε μια στενότερη συνεργασία με τη Ρώμη για την προστασία των ευρωπαϊκών μας συνόρων. Σε κάθε περίπτωση, οι σχέσεις μας είναι εξαιρετικές.

Δημοσιογράφος: «Μετά το ναυάγιο στην Πύλο, είπατε ότι η Ευρώπη πρέπει να κλείσει την πόρτα στους μετανάστες πριν φθάσουν στην Ευρώπη, στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλούσατε για την Λιβύη. Συγκεκριμένα τι θα μπορούσε να γίνει;»

Καιρίδης: «Τα πλοία πρέπει να μπλοκάρονται όσο γίνεται πιο κοντά στην Λιβύη  και να γυρίζουν πίσω. Κοντά στην ακτή, είναι σημαντικό, αλλιώς τα πράγματα γίνονται πολυπλοκότερα. Πρέπει να δούμε πώς αυτό μπορεί να γίνει, πρακτικά, αλλά, κυρίως, είναι σημαντικό να υπάρξει μια “ολιστική προσέγγιση” στο πρόβλημα.  Αν κλείσεις τη θαλάσσια διαδρομή δυτικά της Ισπανίας, ανοίγει η κεντρική  διαδρομή με προορισμό την Ιταλία, είναι όλα συνδεδεμένα. Η λύση του προβλήματος περνά από το συντονισμένο κλείσιμο όλων των διαδρομών, από την Ανατολή μέχρι την Δύση».