Ανθρώπινο λάθος και έγκλημα (Απογευματινή)

Οι πράξεις και οι παραλήψεις του σταθμάρχη της Λάρισας, που οδήγησαν στην ανείπωτη τραγωδία των Τεμπών (στον βαθμό που επαληθευτούν), δεν συνιστούν απλώς «ανθρώπινο λάθος», όπως κατά κόρον λέγεται και γράφεται. Αν οι λέξεις διατηρούν ακόμα τη σημασία τους, πρόκειται για βαριά εγκληματική αμέλεια και, ίσως, ενέχουν ακόμα και έναν ενδεχόμενο δόλο, στον βαθμό που εκείνος γνώριζε ή έπρεπε να γνωρίζει ότι από αυτές θέτει σε κίνδυνο τη ζωή τόσων ανθρώπων και, παρόλα αυτά, αποδέχτηκε τον κίνδυνο αυτόν.

Δεν είμαι εγώ αυτός που θα δικάσει ούτε επιτρέπεται να προδικάσουμε την ετυμηγορία της ανεξάρτητης δικαιοσύνης. Το βέβαιον είναι ότι η τραγωδία έχει προκαλέσει έναν ισχυρό κλονισμό στην αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος συνολικά. Και, πως ο τρόπος επούλωσης της ρωγμής μεταξύ πολιτικής και κοινωνίας είναι η απόδοση, ονομαστικά και προσωποιημένα, όλης της ευθύνης εκεί που ανήκει. Τη φορά αυτή δεν πρέπει και δεν πρόκειται να κρυφτεί κανείς υπεύθυνος πίσω από την παραδοσιακή διάχυση ευθυνών που μαστίζει τη λειτουργία του ελληνικού δημοσίου, η οποία καταλήγει σε γενικόλογους αφορισμούς ότι φταίει «το κράτος» και «το σύστημα» αλλά τελικά κανείς υπεύθυνος δεν καταδικάζεται.

Άρα, η δικαστική έρευνα θα προχωρήσει τάχιστα σε δυο κατευθύνσεις. Καταρχάς, στο μέτωπο της «εγκληματικής αμέλειας» όπως περιγράφηκε. Το μέτωπο αυτό δεν αφορά μόνον τον σταθμάρχη, ο οποίος ήδη προφυλακίστηκε. Αλλά όλους τους τυχόν εμπλεκόμενους, υπηρεσιακούς και μη, στην επιλογή και τοποθέτησή του, στην απουσία δεύτερου σταθμάρχη, στην αναρρωτική άδεια του επιθεωρητή του ΟΣΕ κ.ο.κ. Η έρευνα αυτή διεξάγεται ήδη από τον Εισαγγελέα Λαρίσης.

Σε ένα δεύτερο μέτωπο θα πρέπει να διερευνηθεί το μέτωπο των συμβάσεων τηλεδιοίκησης του δικτύου, Γιατί, που και από ποιους κόλλησαν και δεν προχώρησαν, πως είχαμε αυτές τις ατέλειωτες καθυστερήσεις που άφησαν το σιδηροδρομικό δίκτυο ανυπεράσπιστο απέναντι στην εγκληματική επιπολαιότητα (υπό τον πιο επιεική χαρακτηρισμό) του μοιραίου σταθμάρχη. Γιατί από το 2017 ως το 2019 δεν έγινε τίποτα και χρειάστηκε μεγάλος και χρονοβόρος αγώνας, μέχρι το 2021, για να ξεκολλήσουν; Ήδη, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έχει διατάξει τη σχετική έρευνα που αφορά τους ανώτερους υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ αλλά μπορεί να συμπεριλάβει και μη υπηρεσιακούς παράγοντες. Η έρευνα αυτή θα διεξαχθεί κεντρικά με τη μεγαλύτερη δυνατή επιμέλεια και ταχύτητα.

Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια και να σπάσει το απόστημα που η τραγωδία αποκάλυψε. Η παραίτηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, από την πρώτη στιγμή, αυτό το νόημα είχε.