Η Ανατολική Μεσόγειος και η βιομηχανία των logistics (ICT Weekly)

Η Ανατολική Μεσόγειος έχει αλλάξει άρδην και αναδεικνύεται σε κρίσιμο κόμβο σύνδεσης της Ευρώπης με την Ασία. Αυτή την περίοδο, η Ανατολική Μεσόγειος είναι γεμάτη πετρελαιοφόρα πλοία όσο ποτέ άλλοτε στο παρελθόν. Ο λόγος έχει να κάνει με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Αίφνης, η Ρωσία δεν πουλά πετρέλαιο στην Ευρώπη μέσω αγωγών αλλά στις ασιατικές αγορές της Κίνας και της Ινδίας, με μεγάλη έκπτωση. Αντίστροφα, οι πετρελαιο-παραγωγές χώρες του Περσικού Κόλπου δεν πουλάνε στην Ασία αλλά στην Ευρώπη. Όλο αυτό το πετρέλαιο μεταφέρεται θαλασσίως μέσω της Ανατολικής Μεσογείου. Είναι μια από τις πολλές εξελίξεις που φέρνουν την ευρύτερη περιοχή στα νότια της Ελλάδας στο επίκεντρο μιας παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.

Αν η γεωγραφία είναι το πεπρωμένο, η Ελλάδα είναι τυχερή αρκεί να επιμείνει στην αξιοποίηση του πλεονεκτήματος της. Η βιομηχανία των logistics έχει αναπτυχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Καταλυτικό ρόλο έπαιξε η επανεκκίνηση του λιμανιού του Πειραιά, χάρη στην επένδυση της COSCO, και η ανάδειξή του σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης. Αντίστοιχα, πολύ καλές προοπτικές έχουν και τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης, που μέχρι πρόσφατα ουσιαστικά δεν υφίστατο.

Η Ελλάδα καθίσταται διαμετακομιστικός κόμβος στην ενέργεια και το εμπόριο για όλη την Ευρώπη και, κυρίως, την ανατολική. Προφανώς, όλα δεν είναι ρόδινα. Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη υπενθύμισε το πρόβλημα του σιδηρόδρομου στη χώρα μας που, μετά από δεκαετίες και δισεκατομμύρια επενδύσεων, παραμένει προβληματικός. Χωρίς αξιόπιστες σιδηροδρομικές μεταφορές, η Ελλάδα δεν μπορεί να πρωταγωνιστήσει στη βιομηχανία των logistics. Χρειάζονται επείγουσες παρεμβάσεις τόσο στη βασική γραμμή από Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και στα βόρεια σύνορά μας όσο και σε αυτήν προς Αλεξανδρούπολη και από εκεί προς Τουρκία και Βουλγαρία.

Ο εκσυγχρονισμός των βασικών υποδομών και της νομοθεσίας και η προσέλκυση πολυεθνικών κολοσσών του κλάδου, που θέλουν να επενδύσουν στην πατρίδα μας, θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας, θα αναβαθμίσει τη γεωστρατηγική μας θέση και θα πυροδοτήσει μια αυτό-τροφοδοτούμενη ανάπτυξη, με σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για το σύνολο της εθνικής οικονομίας.