Ο Δημήτρης Καιρίδης στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου

Μετρό Θεσσαλονίκης: Η καταχρηστική άσκηση προσφυγών, που απορρίπτονται, εξυπηρετεί τους ανάδοχους και βλάπτει το δημόσιο συμφέρον πολλαπλά, εξαιτίας των αποζημιώσεων και των καθυστερήσεων!

Ακολουθεί ολόκληρη η παρέμβασή μου:

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Δύο πράγματα θέλω να πω, πρώτον, για τα σιδηροδρομικά και δεύτερον, για το μετρό.

Ξεκινώ με το πρώτο.

Προχθές, κύριε Υπουργέ, ολοκλήρωσε τις εργασίες της και ψηφίστηκε το πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής για τη Θράκη. Μια δουλειά δεκατεσσάρων μηνών, που έγινε όλο το προηγούμενο διάστημα και περιλαμβάνει μια σειρά από πράγματα.

Το πόρισμα θα το παραδώσει η Πρόεδρος της Επιτροπής, κ. Μπακογιάννη, στον Πρόεδρο της Βουλής, κ. Τασούλα, για να έρθει για συζήτηση στην Ολομέλεια.

Με ιδιαίτερη χαρά, μεγάλη και ευχάριστη έκπληξη, την επομένη της κατάθεσης του πορίσματος, προχωρήσατε εσείς σε συγκεκριμένες εξαγγελίες που υλοποιούν βασικές παραμέτρους του πορίσματος, όπως για τα σιδηροδρομικά, τη γραμμή Θεσσαλονίκης – Τοξότες και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και σήμερα με το Λιμάνι Αλεξανδρούπολης και την σύνδεσή του με την Εγνατία.

Βασική αρχή του πορίσματος είναι η επένδυση στη διασυνδεσιμότητα των μεταφορών και στην διασυνοριακότητα της Θράκης.

Με ιδιαίτερη χαρά, χαιρετίζω και εγώ, ως μέλος της Επιτροπής και υπεύθυνος συντονιστής για τα οικονομικά – αναπτυξιακά θέματα της Διακομματικής Επιτροπής για τη Θράκη, ότι εσείς, ως Υπουργείο, πρώτοι, ήδη προχωρήσατε στις συγκεκριμένες εξαγγελίες.

Με αφορμή το συγκεκριμένο, να πω κάτι το οποίο στον κόσμο των κατασκευαστών είναι γνωστό, τα σιδηροδρομικά έργα στη χώρα μας έχουν αποδειχθεί πολύπαθα και πολύ περισσότερο από άλλης μορφής έργα.

Έχετε, λοιπόν, μπροστά σας μια πολύ μεγάλη πρόκληση, να τα βγάλουμε από την παθογένεια και την κακοδαιμονία τους, με το νέο τρόπο κατασκευής τους, ώστε να τρέξουμε γρήγορα μπροστά, διότι δεν μπορούμε να έχουμε τα λιμάνια και τα logistics χωρίς σιδηρόδρομο. Επίσης, όπως έχει πει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε ταξίδια κάτω των 500 χιλιομέτρων δε θα πρέπει να χρησιμοποιούμε αεροπλάνο, δηλαδή στην ηπειρωτική χώρα λίγο πολύ, ευκταίο και κάτω των 700 χιλιομέτρων, που συμπεριλαμβάνει όλη την ηπειρωτική χώρα, αλλά, εν πάση περιπτώσει, σίγουρα στα κάτω των πεντακοσίων, για να τρέξουμε γρήγορα μπροστά, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης.

Έρχομαι τώρα στο ζήτημα του Μετρό Θεσσαλονίκης. Εδώ τα πράγματα είναι απολύτως ξεκάθαρα. Επί τέσσερα χρόνια, την περίοδο 2015 – 2019, δεν έγινε απολύτως τίποτα στο Σταθμό Βενιζέλου, πέρα από την κάλυψη των αρχαιοτήτων, για να μην βάλλονται από τα φυσικά στοιχεία.

Δεν έγινε απολύτως τίποτα επί τεσσεράμισι χρόνια, σε όλο το διάστημα της διακυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α..

Εγώ δεν είμαι ούτε αρχαιολόγος ούτε δικαστής. Ακούω τι έχει να πει το ΚΑΣ, το ανώτατο συμβούλιο της πολιτείας για την προστασία των αρχαιοτήτων και τι έχει να μου πει και το ΣτΕ, όταν αποφασίζει περί νομιμότητας.

Το ΚΑΣ, λοιπόν, έχει αποφανθεί ότι δεν υπάρχει μελέτη, πέρα από κάποια αρχιτεκτονικά προσχέδια αλλά χωρίς στατικά και χωρίς μηχανολογικά για κατασκευή του σταθμού με τα αρχαία εκεί, χωρίς απόσπαση, δεν υπάρχει τίποτα τέτοιο.

Ευχολόγια υπάρχουν, παραπληροφόρηση υπάρχει, όπως αυτό το 62%. Δεν άκουσε δεν ξέρει ο κύριος συνάδελφος ότι η τοπική αυτοδιοίκηση στη Θεσσαλονίκης, ο Δήμαρχος της Θεσσαλονίκης, ο Περιφερειάρχης της  Κεντρικής Μακεδονίας, όλοι οι φορείς της πόλης που έχουν δημοκρατική νομιμοποίηση έχουν ταχθεί υπέρ της λύσης την οποία προκρίνει το ΚΑΣ και την οποία ενέκριναν ως απολύτως νόμιμη το ΣτΕ.

164 εκατομμύρια η πιο ακριβή αρχαιολογική ανασκαφή στην Ευρώπη εδώ και δεκαετίες, για να μην ξεχνάμε τα νούμερα.

Εγώ κύριε Υπουργέ θέλω να σας είμαι ειλικρινής, θα καταθέσω ερώτηση όπου θα ζητώ από το Υπουργείο να μας δώσει μία λίστα, των ποσών που έχουν επιδικαστεί στους αναδόχους και στους εργολάβους από τις καθυστερήσεις που έχουν προκαλέσει οι προσφυγές που δεν τελεσφορήσουν. Για να δούμε ποιοι συμμετέχουν σε αυτήν την βιομηχανία και ποιων συμφέροντα εξυπηρετούν. Και βεβαίως, είναι ένα θέμα ευρύτερο το οποίο πρέπει να θέσουμε και στο Υπουργείο Δικαιοσύνης – εγώ δεν μασώ τα λόγια μου – διότι αυτή η συστηματική προσπάθεια υπονόμευσης, θα πρέπει να έχει κόστος για τον υπονομευτή και αν δεν τελεσφορήσει η προσφυγή όταν είναι επαναλαμβανόμενη και συστηματική και άρα κακόπιστη, θα πρέπει να έχει κόστος για τον προσφεύγοντα.

Δεν μπορεί το κράτος δικαίου, να καταλήγει σε αυτού του τύπου την κατάχρηση που οδηγεί σε αυτά τα εκτρωματικά. Και επειδή στη Θεσσαλονίκη την οποία τυγχάνει να ξέρω πάρα πολύ καλά, έχει δημιουργηθεί μια δεν θα πω «μαφία», αλλά μια ομάδα συγκεκριμένων, οι οποίοι αφού σαμποτάρισαν το έργο της υποθαλάσσιας που κόστισε εκατομμύρια στο ελληνικό δημόσιο και πλούτισαν κάποιοι εργολάβοι χωρίς να βάλουν μία πρόκα, έρχονται τώρα να κάνουν τα ίδια με το Μετρό, την ίδια ώρα που τριακόσια 300 μέτρα ανατολικότερα στο σταθμό της Αγίας Σοφίας, όπως πολύ παραστατικά εξηγήσατε, δεν συνέβη τίποτα αντίστοιχο ούτε βεβαίως το Μετρό των Αθηνών. Ωσάν η Αθήνα να μην είχε αρχαία.

Μας λέει το ΚΑΣ συγκεκριμένα, ότι το in situ θέτει σε κίνδυνο τις αρχαιότητες, διότι in situ σημαίνει ότι θα περάσουν τρυπάνια, για να μπορέσει να διανοιχθεί το φρεάτιο και να συνδεθεί η αποβάθρα με την επιφάνεια μέσα από τις αρχαιότητες, θα δημιουργηθούν κραδασμοί, διαβάζω τώρα εδώ τις εκθέσεις που έχει βγάλει το ΚΑΣ για να μην υπάρχει καμία παρανόηση. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες. Επαναλαμβάνω δεν είμαι αρχαιολόγος και γιατί όλοι έχουνε γίνει αρχαιολόγοι αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη, πάρα πολλοί έχουν ζηλέψει και αρχιτέκτονες και μηχανικοί και πολεοδόμοι και στατικοί και νομικοί. Θα μείνω στα επίσημα έγγραφα των επίσημων φορέων της πολιτείας με ανθρώπους επιστήμονες εγνωσμένου κύρους.

Θέλω να σας συγχαρώ, για την προσπάθεια που κάνετε στο να ξεκολλήσουν τα έργα, στο να προχωρήσει η χώρα μπροστά. Και ως Βουλευτής όχι βέβαια ούτε Θεσσαλονίκης ούτε Θράκης αλλά με ενδιαφέρον για όλη τη χώρα, να σας πω ως Βουλευτής της Βόρειας Αθήνας, τα συγχαρητήρια για την έναρξη των εργασιών που επίκειται. Ενός πολύ μεγάλου έργου του μεγαλύτερου έργου δημοσίου υποδομών στην Ευρώπη σήμερα που είναι η γραμμή 4 της Αθήνας.

Εύχομαι πραγματικά, ότι την ώρα που η Αθήνα θα έχει τέσσερις γραμμές η πόλη όπου μεγάλωσα και αγαπώ η Θεσσαλονίκη, επιτέλους θα αποκτήσει την μία γραμμή μετά από τόσες δεκαετίες και τόσες καθυστερήσεις και τόση κακοπιστία από μέρους συγκεκριμένων συμφερόντων, που δεν θέλουν την πόλη και τη χώρα να προχωρήσει μπροστά.

Add Comment